I en totalvändning kan liveindustrins starka återkomst resultera i det mest framgångsrika året någonsin.
De senaste åren har varit tuffa för liveindustrin. Uppskjutna och inställda konserter har betytt förlorad inkomst för många, särskilt för artister som förlitar sig på konserter för att kunna överleva som musiker. Kostnaderna för att turnera som artist har också ökat, vilket gjort att många fått ställa in planerade turnéer. Men efter tre år har branschen inte bara gjort revansch, den går bättre än någonsin.
Världens största underhållningsföretag Live Nation Entertainment har nu förutspått att 2023 kommer bli det största året för livemusik någonsin. De rapporterade nyligen en vinst på 3,1 miljarder dollar. Bara för årets första kvartal. Det tack vare att 90 miljoner biljetter hittills har sålts i 45 olika länder i år. Det är 20 procent mer än samma period förra året.
Det beror till viss del på att flera giganter som Taylor Swift, Beyoncé och Bruce Springsteen återigen har kunnat ge sig ut på turnéer. Men Ticketmaster som ägs av Live Nation har också fått hård kritik för de stigande biljettpriserna. I år infördes rörliga priser, vilket betyder att ju högre efterfrågan det är på en konsert desto mer höjs priserna. Ändå fortsätter fans uppenbarligen att köpa biljetter. Förra året gjorde företaget LendingTree en undersökning i USA, som visade att 26 procent av de tillfrågade var beredda att bli skuldsatta för att kunna köpa konsertbiljetter. På till exempel Beyoncés pågående turné klättrar de mest exklusiva biljetterna upp till 10 000 dollar.
Men den ökade populariteten av konserter riskerar att dra publiken till konserter från festivaler. Med inflationsrusande priser är det i alla fall billigare att gå på en konsert än betala för en hel festival. Artisterna kan också tjäna mer på att göra egna turnéer, då de generellt får sämre betalt för att spela på festivaler där många ska samsas om pengarna. Om de turnerar själva finns det inte heller någon arrangör som förhindrar dem att spela på samma ställe flera gånger, vilket festivaler ofta förbjuder för att ha större attraktionskraft.
Samtidigt ser vi en trend av att artisternas soloshower blir allt större event i sig. Under året har vi sett många ambitiöst maximerade konserter ta form. Taylor Swift turnerar med ett tiotal förband och anordnar konserter som varar i uppåt fem timmar. Beyoncé gör också hon sin mest ambitiösa scenshow hittills, som pågår i nära tre timmar. De har med andra ord tagit festivalarrangerandet i egna händer, och därmed pengarna i egna fickor.
När produktionskostnaderna fortsätter stiga gör också biljettpriserna det. Det utelämnar mindre artister som inte har samma budget att producera så stora produktioner. Det kan leda till att de större artisterna får ännu mer utrymme och konkurrerar ut de andra.
Men fortsätter trenden med stigande biljettpriser kommer liveindustrin rasera sig själv lika fort som den stigit. Någonstans är gränsen ändå nådd för hur mycket en publik kan spendera. För den moraliska gränsen för hur mycket företagen kan ta betalt verkar ju inte vara den som blir nådd först. Kanske leder det i slutändan till att många bara har råd att gå på en eller två konserter per år. Jag hoppas bara att den blomstrande marknaden för konserter inte hinner dö ut när den precis börjat gro igen.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 07, 2023.