Krönika: "Vad är grejen med alla avslöjanden om att partier gör reklam?"

16:20 23 Aug 2018

Frasse Levinsson har noterat en trend i valbevakningen.

Tidigare i somras gjorde P3 Nyheter det tunga avslöjandet att influencers kan köpas för att göra reklam (Vem hade kunnat föreställa sig något sådant?). De utgav sig för att vara någon form av pr-byrå och hörde av sig till olika influencers med ett erbjudande om att göra reklam för ett politiskt parti. Som jag minns det var det typ tre av femtio som kunde tänka sig att göra det helt förbehållslöst. Men SR gick ut och slog på stora trumman. "Influencers kan köpas för att påverka valet" hette det. 

Det, enligt mig, anmärkningsvärda med granskningen är att det inte är olagligt att ta betalt för att göra reklam för politiska partier. Det är tvärtom vanligt. Tänk bara på all politisk reklam du nås av just nu. Tror du att den har tagits fram på ideell väg? Så fungerar det naturligtvis inte. Budskapen kommer från partierna. Men paketeringen svarar pr-byråer för. Och vad är egentligen skillnaden på att en influencer får betalt för att påverka sina följare och att en pr-byrå får betalt för att påverka till exempel alla som rör sig i tunnelbanan? Om svaret är att avsändaren är en person och inte en skylt så är inte heller det nytt. Röstskådespelare som läser in politiska budskap till radio- och tvreklam har exempelvis funnits länge.

Men SR gjorde granskningen i alla fall. För de tyckte att det kändes fel med influencers som gör reklam för politiska partier. Och just det här med att granska saker som känns fel tycks vara sommarens melodi. För en vecka sedan avslöjade Aftonbladet att Moderaterna köpt sökordet "bilbränder" på Google, vilket innebär att Moderaternas hemsida placerar sig högt om man söker efter bilbränder. Det här tyckte någon på Aftonbladet att Moderaterna skulle ställas till svars för. Inte för att det är olagligt, utan för att det kändes fel.

Jag kan förstå varför man tycker att det känns fel att det går att köpa en influencers åsikt, även om jag inte delar den känslan. Men vad som skulle vara fel med att partier betalar för att synas där folk letar efter sådant som rör deras politik begriper jag verkligen inte. Det är ju faktiskt inte konstigare än att ett parti betalar för att göra reklam i tunnelbanan. (Vilket man ju i och för sig också kan tycka är fel, men det är inte riktigt meningen att man som nyhetsjournalist på en tidning ska bedriva journalistik utifrån sin egen ideologiska uppfattning).

Det senaste i raden av avslöjanden av saker som känns fel gjordes av SVT tidigare idag. De har nämligen upptäckt att Centerpartiet har köpt sökordet "förtidsröstning" och startat hemsidan vallokaler.se, dit man kommer om man söker på det ordet. Det journalisten vänder sig emot är att sajten "till en början" ser ut att vara politiskt obunden. Trots att den har Centerpartiets logga uppe i högra hörnet.



Journalisten har nämligen hakat upp sig på att man vid själva googlingen inte förstår att sajten tillhör Centerpartiet.



Och det känns fel.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!