Armory Show.
Att åka på konstmässa om du är intresserad av konst är förmodligen det mest självdestruktiva du kan göra. Det låter kanske ologiskt men det är sant. Ändå är det förvånansvärt många som gör det. Konstmässan The Armory Show i New York räknas till en av världens viktigaste, och besöks av 60 000 personer under sina fyra dagar i mars. Långt ifrån alla är samlare eller skulle ha råd att köpa ett verk. Förutom folk i branschen är det många som åker hit för kulturupplevelsen.
Det är befängt, eftersom Armory visar sig innehålla lika stor procenthalt kultur som en artificiell sockervadd. Det märker man när man rör sig inne på mässområdet; en barack med hafsigt uppsatta spån-skivor för varje bås. I pressrummet håller borgmästaren Mike Bloomberg ett öppningstal. Som en överhettad Uncle Sam spottar han ur sig siffror som ett rinnande vattenfall: 50 miljoner dollar i nya intäkter till staden! 10 000 nya jobbtillfällen! 80 000 människor som stimulerar turistnäringen! Han avslutar talet med ”Art is fun! And don’t forget – it’s good for the economy too!”.
I champagnebaren skvallrar man om det självcentrerade i att låta prestige-gallerier som Gagosian från New York ställa ut i mässans mer kurerade ”Focus Section”, vars huvudsakliga syfte är att lyfta fram lovande konst från jordens alla hörn. Någon berättar om Stockholms-galleristerna Andréhn-Schiptjenko, som trots att de sålt sin jätteskulptur de släpat med sig för hundratusentals dollar, ändå inte lyckas täcka upp för mässavgiften och därför går back. Vilket påminner en om varför majoriteten av de medverkande gallerierna satsar på enkla (och tråkiga) format – för att hålla nere de dyra frakt- och försäkringssummorna.
Överallt springer folk runt med masskopierade Brilloboxar i papp under armen som mässan delar ut gratis. (Har folk inte råd att köpa vanliga flyttlådor?) Från avlägset håll hörs mardrömslik tivolimusik. Jag får en existentiell kris och överväger att bli intresserad av trädgård istället.
Jag vet. Att kritisera konstmässor för att vara kommersiella är som att kritisera Good News för att bara leverera glada nyheter. Mässorna är en förutsättning för att konstvärlden ska gå runt. Att de är kommersiella är själva kärnan i dess existens. Men det finns grader i helvetet. Armory Show är Hades.
Om du mot förmodan skulle befinna dig i en stad med en pågående mässa lyder rådet: Håll dig långt borta. Gå istället på alla kringliggande museum och konsthallar som ofta har jättebra program när alla turister är i stan. Om du vill fortsätta att tycka det är kul med konst när veckan är slut vill säga. ■
Bäst just nu
1. Enten – Eller
Nikolaj Kunsthal, Nikolaj Plads 10 i København K, till och med den 19 maj
Kirkegaard, 1800-talets största rugg-uggla, är huvudperson i Nikolajs nya utställning. Utifrån hans Enten – Eller undersöker en grupp konstnärer den moderna människans livsval. Konst är bäst när den vågar fingra på livets stora frågor.
2. Stå hund
Inkonst, Bergsgatan 29 i Malmö, speldagar den 5 och 7–9 april
Säg ett medium som Leif Holmstrand inte provat att arbeta i. Denna månad har han gjort musiken till Teater Mutations monolog Stå hund. Nästa månad släpper han säkert en ny bok.
3. Above the Rim of the Glass
Signal, Monbijougatan 15 i Malmö, till och med den 21 april
Ögonblicket innan någonting brister – ytspänningen på ett överfullt glas eller jordens undergång. I detta ögonblick utspelar sig Above the Rim of the Glass.
4. People, places, things
Skissernas Museum, Finngatan 2 i Lund, till och med den 14 april
Sista chansen att botanisera i museets dammiga arkivskåp bland teckningar, skissböcker och brev.
5. Blomster og Verdenssyn
Statens Museum for Kunst, Sølvgade 48–50, København K i till och med den 20 oktober
Det är vår. Klart man ska gå och se blommor.
Krönika: Snabbmatskonst i New York
Stad:
Kategori: