[B]JA,[/B] då är den här - Biennalen alltså.
[B]1. GÖTEBORGS INTERNATIONELLA KONSTBIENNAL[/B]
[I]Konsthallen, Konstmuseet, Hasselblad Center Götaplatsen 3 september t o m 6 november[/I]
Måleri, film, performance, ljud, installation. Medverkande konstnärer: Christian Andersson, Fikret Atay, Michael Beutler, Monica Bonvicini, Miriam Bäckström med flera. Göteborgs Internationella Konstbiennal går av stapeln för tredje gången. Konstbiennalen är en stor satsning som i ett nationellt perspektiv är unik. De inbjudna konstnärerna tillhör - enligt info på biennalens hemsida - de mer aktuella och tongivande på konstscenen idag. Curator detta år är Sara Arrhenius. Hon är nytillsatt chef för Bonniers konsthall. Sara Arrhenius har valt att bryta mot gängse biennalstruktur - den breda mönstringen av en större grupp konstnärer. Istället bjuder hon in tolv konstnärer som får möjlighet att utveckla projekt eller visa många verk. För att skapa en gemensam grund inför utställningsarbetet samlade hon under våren de utvalda konstnärerna och katalogskribenterna till ett arbetsseminarium. Seminariet utgjorde startpunkten för vad vi kommer att möta i utställningsrummen. Årets biennal med titeln More than this, Negotiating Realities har som tema det dokumentära. Vilken ideologi och retorik spelar bakom de bilder och berättelser vi kallar verklighet? Vilka bilder dominerar och varför? Kan konsten skapa alternativa verkligheter? Göteborgsbiennalen har blivit en stor apparat som ingående måste granskas. Andra gången den arrangerades togs ett älgkliv framåt. När man nu övergett sommaren för tidig höst har man också funnit en vettig tidpunkt för arrangemanget. Vad som återstår att visa - och detta tredje tillfälle tror jag blir avgörande för framtiden - är att biennalen verkligen tillför konstlivet något väsentligt. Finns det något unikt med just Göteborgsbiennalen? Kanske är en nordisk avgränsning något att fundera på? Jag tror att en tydlig profilering på ena eller andra viset är viktig om folk ska tycka biennalen är värd de åtskilliga miljoner den kostar. Pengar som självfallet kan tillkomma konstlivet på andra sätt.
[B]2. NIKLAS ANDERBERG[/B]
[I]Galleri Aveny Teatergatan 26[/I]
Biennalen kan snabbt kännas en smula mäktig och pretentiös med temaförsedd så kallad samtidskonst och en internationell laguppställning konstnärer som är VÄRLDSBERÖMDA - för curator och några till frälsta... Nej, slappna av lite och slink in på sköna Galleri Aveny där livet och konsten har en mer jämn lunk. Kolla Niklas Anderbergs friskt otidsenliga och läckra 50- tals- mässiga måleri. Rytmiskt, jazzigt och jävligt elegant.
[B]3. CURATED BIENNALE[/B]
[I]Galleri Mors Mössa, Husargatan 11 3 - 25 september[/I]
Galleristen är hemlighetsfull och förtegen om denna utställning och vill inte förstöra något genom att gå händelserna i förväg. Kanske ett gott tecken. Lite spännande i alla fall. Konstnären heter Chris Reddy. Han är utbildad på Konstakademien i Oslo. Foto och video.
[B]4. AMERICA VS. AMERICA[/B]
[I]Gallery 300m3, Kastellgatan 22[/I]
Dokumentära filmer, affischer, böcker, workshops - ett hundratal amerikanska konstnärer (!) speglar läget i USA efter 11 september 2001.
[B]5. CATRIN SERCK-HANSSEN[/B]
[I]Konstepidemin, Konstepidemins väg 6 3 - 18 september[/I]
Catrin Serck-Hanssen skapar en slags rumsliga landskap av experimentell karaktär. Kontrastverkan är en viktig ingrediens i hennes uttryck. Lyssna här, det tar inte långt tid, plus att jag lovar att du kommer skratta, well kanske inte skratta, men i alla fall spricka upp i ett litet leende. I vilket fall som helst, jag har alltid trott att en iPod innebar att man fäste en hörlur till sin iBook. Har jag fel? I den villfarelsen levde jag tills jag inte kunde pressa ner "iPoden" i bröstfickan. Här är något som inte behöver hörlurar.
Stad:
Kategori: