Keep Driving - En tio år lång roadtrip

11:07 7 Mar 2025

Duon bakom den kreativa Göteborgs-studion YCJY, Christopher Andreasson och Josef Martinovsky, är äntligen tillbaka. Den här gången med indiepärlan Keep Driving - ett rollspel om att hitta friheten på landsvägarna.

För nästan exakt tio år sedan intervjuade jag Christopher och Josef för första gången. Det var den första intervjun att publiceras i print med duon, som redan då kallade sig för YCJY.. Då hade de just släppt The Aquatic Adventure of the Last Human, studions första “riktiga” spel. Deras mammor har fortfarande Nöjesguiden-utklippen uppsatta på sina kylskåp. 

Mycket har hänt på de tio åren som gått. Efter Aquatic kom det lovecraftianska action-strategi-spelet Sea Salt och det punkiga käftsmälls-fps:et Post Void. Duon har varit på spelbranschens stora scener men också behövt extrajobba på Liseberg för att överleva. De har vuxit upp, mognat och börjat kunna leva på sitt skapande. Men på resan har något också gått förlorat. Och det är exakt det som Keep Driving, deras nya spel, handlar om. Friheten i att vara ung, inte ha några måsten, lämna allt bakom sig och dra på roadtrip till en musikfestival. En nostalgisk, stämningsfull och i stort sett helt oproblematisk upplevelse.

- Det är väl det nostalgi gör, det skalar av mörkret som man kände som ung, säger Christopher. Man romantiserar det även om det var miserabelt på många sätt.

Keep driving är i grunden ett väldigt system- och regeldrivet spel. Just bortom all stil och atmosfär finns något som nästan mest liknar ett brädspel. Du samlar färdigheter och prylar för att ta dig an utmaningar och hinder på vägen. Men det här är inte som alla andra spel. Kampen längs vägen handlar om att köra om epor och undvika fårskockar. Om att ta sig till sitt mål - och om människorna du möter på vägen. Allt målat med vacker pixelstil och ljudsatt med ett fantastiskt soundtrack.

När jag pratar med YCJY den här gången är det exakt en vecka sedan Keep Driving släppts. Det är uppenbart att de inte landat riktigt än. De senaste fem åren har präglats av ovisshet och oro. Christopher säger att han så sent som förra sommaren inte ens förstod hur de skulle få ihop det till ett spel. Josef jämför arbetet med att lägga ett pussel där han inte ser bitarna och inte vet hur slutresultatet ska bli - men likväl sätter sig ner varje dag och kämpar på. De båda är eniga om att “det är ju idiotiskt egentligen”. Post Void, YCJY:s näst senaste spel, tog 20 veckor att göra. Keep Driving - vars första version gjordes redan 2016 (som i sin tur var en uppföljare till urgamla Keep Walking EP) - påbörjades 2019.

Den stora vändningen kom i höstas. Josef klippte ihop en trailer och musiksatte den tillsammans med vännerna i bandet Westkust. Trailern fick ett otroligt mottagande på internet och Josef förklarar att han först då insåg vad spelet faktiskt var.

- Gåshudskänslan är ju väldigt ovanlig att få när man skapar något, säger han. Och Keep Driving var ju fem år av att inte känna någon gåshud alls.

När de släppte en demo-version av spelet till Steams Next Fest (och blev ett av festivalens mest uppmärksammade) föll saker också på plats för Christopher. Medvinden de fick tog dom över målsnöret - och vidare. Arbetet med spelet kommer att fortsätta resten av året. Sedan blickar de framåt med stora förväntningar. Men nästa gång blir det inget femårsprojekt…

 

 

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!