Foto: Matilda Rahm.

”Karin Boye var en rappare”

14:06 28 Apr 2021

Beri Gerwise och Frida Beckman berättar för Nöjesguiden om sitt arbete med den nya uppsättningen av Karin Boyes självbiografiska roman Kris

"– Släpp mig lös - så skall jag rubba jorden" säger Malin Forst, huvudkaraktären i Kris, full av styrka, desperation och frihetslängtan. I Maja Salomonssons uppsättning spelar Beri Gerwise och Frida Beckman henne i olika stadier av livet. Malins första livskris slår till när hon är på väg att ta studenten. Plötsligt känns verkligheten främmande, hennes inre är i uppror och ångesten härjar fritt. Har hon rätt att må dåligt när andra har det sämre? Varför gör Gud inget för att stoppa allt lidande i världen? Finns Gud överhuvudtaget? Till råga på allt blir Malin kär i en person hon inte får bli kär i – mitt i en osäker tid mellan två världskrig då homosexualitet är förbjudet.

Vad hade ni för relation till Karin Boye innan det här projektet?
F: Jag läste hennes dikter när jag var kanske runt tjugo. Hon är så lättillgänglig då det handlar väldigt mycket om förälskelse och saker som man själv oroar sig för som ung. Men jag hade inte läst Kris. Mitt fokus låg på hennes dikter då.
B: Jag hade ingen relation alls. Hon presenterades inte för mig i skolan, men nu känner jag, oj vad jag har missat! Det är så mycket jag känner igen mig i. Under hela processen har jag sagt: hon är ju rappare! Karin Boye var en rappare. När jag läser hennes poesi tänker jag men det här är ju rap. Det är skithäftigt för det handlar ju om en helt annan tid. Man blir helt mindblown. Att skriva så idag är en droppe i havet, för det är redan vår värld, men då var det inte det. Jag är väldigt imponerad.

Boye skrev Kris 1934 och romanen utspelar sig på tjugotalet. Jag undrar på vilket sätt en historia som utspelar sig för hundra år sedan är relevant idag.
B: Jag tycker att Maja, vår regissör, har gjort ett underjobb med det här manuset. Det här med att krisa är inte någonting som bara hände då. Man krisar nu och har gjort det i alla år och kommer alltid att göra det. Relevansen har ingen tidsbegränsning.

Men hur är det egentligen att repetera en teaterpjäs på Zoom? Bir ni inte helt galna? 
B: Jo, men det finns lite komedi också. Frida ska till exempel spela alla tjugoplus-rollerna i föreställningen och ibland när vi repar känns det som att jag sitter här och kollar på teve. 

Det måste vara väldigt speciellt. När man repeterar på teater ser man inte sig själv.
F: Nej precis! Och jag längtar efter både fysisk kontakt och framför allt ögonkontakt. För om jag tittar i Beris ögon på Zoom ser hon inte att jag gör det. För att ge det intrycket måste jag titta mig själv ögonen och det blir så himla märkligt. 

Beri Gerwise medverkade 2014 i Nästa Nivå med Syster Sol som coach och blev efter det en del av kollektivet Femtastic. Som rapartist har hon också medverkat i Lyckliga Gatan där hon tolkade en låt av Louise Hoffsten. 2017 släpptes hennes debutalbum Rum.

Är du fast i skådespeleriet nu?
B: Det är jag, och det kom lite från ingenstans från början. Sakerna dök bara upp för mig. Det första jobb jag fick var i TV4 i en serie som heter Torpederna, och det var för att de hade sett mig i Lyckliga Gatan. Och sedan var det någon annan som kom och sa: jag såg dig i det här. Jag skulle vilja casta dig till den här rollen och jag testade igen och det råkade bli bra. Sedan hittade regissören Saga Gärde mig och sa: jag har läst dina texter och hört din musik och det finns en story som går bra parallellt med den här pjäsen som jag håller på att skriva. Det var Athena Farrokhzads Krigerska som vi gjorde i Göteborg på Backa teater. Det var min första teaterroll och första fot i teatervärlden.

Kommer det bli några musikaliska inslag i föreställningen?
B: Det finns lite snack om det. Vi har experimenterat tillsammans med tonsättaren Kent Olofsson som är med i det här projektet och han är verkligen grym.
F: Jag hoppas verkligen att det kommer Kris The Soundtrack där du rappar Karin Boyes texter.
B: Haha! Vi har snackat om det. Jag säger ju att hon skriver rap så jag kommer nog göra det här.
F: Nu är det dags Beri.

Tillbaka till Karin Boye. Hur var det att ta till sig den här texten? 
B: För mig var det det religiösa som var svårt. För att jag inte är troende. Och under den tiden romanen utspelar sig var det det man var. Det fanns inget annat än det riktigt. Jag har fortfarande svårt att förstå Malins begär att hålla fast vid sin tro.

Kris var när den kom en kontroversiell roman. Inte helt lättsmält för vare sig kritiker eller läsare, men så är det inte längre. Tycker ni att det finns någon som är verksam idag som väcker samma kontroverser som Karin Boye då?
B: Jag tänker på Yahya Hassan som gick bort förra året. Det kontroversiella tänker jag liknar lite. Jag har den första diktsamlingen och jag blev upprörd av den.
F: Jag tycker att det var ett väldigt bra förslag, för Karin Boye skrev dikter i en tid där kritikerkåren inte riktigt hann med för det var så pass nytt. För de utgick från det de visste. Och det liknar verkligen hur Yahya Hassan har bemötts. Hur fan bedömer vi det här då?

Vad skulle ni vilja att publiken tar med sig från Kris?
F: Du är inte ensam. Det finns fler. Ditt folk finns därute.
B: Den ger ju också en smäll mot att söka vård som ung, för att du kanske inte får den bästa vården när du vågar söka hjälp. Jag tror att mycket händer när man pratar om det här högt, den här personen håller på att gå sönder och det är okej. För i slutet på dagen så hittar hon… Det är skönt på något sätt att den inte riktigt reflekterar vad som händer med Karin på riktigt, utan det är en skolavslutning och sedan är det sommar igen. Och hennes folk sitter där. Det är mörkt men det går över.
F: Det kommer att bli bättre, hur klyschigt det än låter.
B: Det är också klyschigt för att det är sant. 

Hur kommer föreställningen att se ut rent visuellt? 
B: Vi ska hänga från taket.
F: Det kommer bli en catwalk och publiken kommer att få sitta på varje sida. Och den här catwalken har luckor som kan öppnas och stängas. Och den kan också bli som ett bord och förvandlas på olika sätt.
B: Vara en schackbräda.
F: Så publiken kommer att kunna se varandra och vi kommer att spela emellan dem. 

Är ni beredda på att det kan komma att streamas istället?
F: Just nu är vi beredda på allt men hoppas inte. Vi får väl se. Förhoppningsvis möter vi en riktig publik. 

Föreställningen Kris kommer att spelas på Kulturhuset Vällingby, premiärdatum meddelas senare.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2021.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!