Under julen är det alltid kul att leta efter dem perfekta julklapparna. Oftast är det själva omtanken som räknas, och det gäller även för dina kunder. Julklappar är en fin gest att ge till dina kunder för att visa att du bryr dig om dem. Dina kunder kommer att känna sig speciella och uppskatta din omtanke.
Varför är det viktigt att ge julklappar till kunder och företag?
Det är viktigt att ge julklappar till kunder och företag av flera olika skäl. För det första visar det att du uppskattar deras arbete och vill fortsätta ha ett gott förhållande till dem. Dessutom är det en bra möjlighet att visa upp din egen företagsprofil och marknadsföra dig själv. Det är också en bra chans att bygga upp ett gott rykte för dig själv och ditt företag, samtidigt som du visar kunderna hur mycket du bryr dig om dem. Sedan är det även ett enkelt sätt att sprida julglädje, som även kommer gynna dina företagsrelationer.
Hur väljer man rätt julklapp till sina kunder?
Det finns många olika sätt att välja rätt julklapp till sina kunder. Du kan antingen försöka hitta en unik och personlig gåva, eller så kan du välja en mer allmän gåva som passar flera olika personer. Det viktigaste är att försöka hitta något som kunden verkligen uppskattar och behöver. De flesta uppskattar alltid något gott att äta eller dricka, eller något relaterat till julen. En chokladkalender eller juliga praliner är en bra julklapp till de flesta kunder. Oavsett vad det slutar med att du väljer är det omtanken som kommer påverka er relation mest.
När bör man ge ut julklapparna till kunderna?
Det finns ingen exakt tid för när man ska ge ut julklappar till kunderna, men det är allmänt accepterat att göra det i slutet av november eller början av december. Detta är för att säkerställa att kunderna har mottagit sina julklappar innan julhelgen, eftersom fler och fler går på semester när julen närmar sig. Du kan också välja att skicka ut julkort till kunderna och då är det bra att tänka på att de hinner komma fram i tid till julen. Ju mer uppmärksamhet du visar kunderna under den här tiden på året, desto större chans har du att behålla dem som kunder.
Det är alltid trevligt att köpa och att få en julklapp, och ännu roligare om det är lite oväntat. Lägg omtanke på dina kunder och se hur er relation förbättras!