Intervju: Not Suitable For Work

11:01 20 Nov 2017

Små gallerier och utrymmen där konsten får ta den främsta platsen har dykt upp runt om i Göteborg det senaste åren. Ett av de som siktar högst är galleriet NSFW.

Sockerbruket är ökänt. Här har folk dansat in på småtimmarna, sett hemliga spelningar med någon ur det forna RMH-kollektivet och kanske blivit någons hemsläp. Få av dem som har sysselsatt sig med ovan nämnda aktiviteter vet nog att det nu kryllar av små ateljéer och gallerier. På Sockerbruket 9 huserar till exempel NSFW med sin utställning Making Others Mad. 
– Allt vi gör försöker vi ha en viss humor kring och en distans till. Det är viktigt att ha när man gör såna här projekt och att veta att allt inte behöver vara jätteseriöst, säger Alida Ivanov, som är en av de tre initiativtagarna bakom galleriet.

Det är många som hajar till och skrattar lite när de hör namnet på galleriet. NSFW är nämligen akronym för “not suitable for work” och används i e-post och på webbsidor för att signalera att innehållet inte platsar i offentlig miljö, och absolut inte på arbetsplatsen. Alida förklarar att namnet uppkom när hon och kumpanen Oscar Ramos spånade kring hur det är att arbeta med konst. 
–  När man börjar arbeta, eller främst plugga konst så får man alltid höra: hur ska du få jobb, hur ska du lyckas? Slutsatsen är att konst inte är ett lämpligt arbete, tillkännager hon. 

 "Det är inte stora scener överallt så ibland måste man samarbeta för att något ska hända. "

Lyckas är dock något Oscar Ramos, Malin Huber och Alida Ivanov verkligen har gjort med NSFW. På mindre än ett år har de byggt broar mellan dem själva och många olika aktörer och kreatörer. De har skapat en performance-show och hela tre utställningar med olika teman.

Vilka väljer ni att samarbeta med? 
– Ibland kan det vara så enkelt att en plats föder en idé, eller att vi har en idé som kan passa på ett typ av ställe och då är vi inte rädda att kontakta dem, säger Malin, och fortsätter:
– Jag tror att det är viktigt att samarbeta. Det är inte stora scener överallt så ibland måste man samarbeta för att något ska hända. 

Den icke-befintliga rädslan är något återkommande. Mest framstående är den i hur de fick tag i det, som de själva kallar, “space”, en plats där de planerar att ha nya projekt.
I samma veva som det blev klart att Göteborgs konsthall har planer på att flytta till Frihamnen, satte sig Oscar på en cykel för att kolla in området.
– Många av husen ska jämnas med marken, och står just nu tomma så jag knackade på hos några och kollade om vi fick använda någon av lokalerna – det fick vi! 

 "I Göteborg är det inte så sammanflätat"

Planen är att de i den nya lokalen, som de flyttar in i under november månad, kommer fortsätta att ha utställningar, performance och samarbeten av olika slag. Ambitionerna är höga. 
– Tanken är att vi ska ha ett mer, jag gillar inte ordet men “etablerat ställe”. Där ska vi kunna göra det här på riktigt och inte bara arbeta med lösningar på kort sikt, säger Oscar.

Att de tre hamnade i Göteborg är ingen slump. Visst, en liten del kan vara av kärleken till en annan person och studerande, men den främsta orsaken är att de såg ett utrymme som kunde fyllas. Malin förklarar att i den gamla varvsstaden får konstprojekt plats att blomma ut. Medan det i öst (Stockholm) finns så mycket som händer så att allt blir begränsat. Men det finns också nackdelar med Göteborg som konststad.
– I Göteborg är det inte så sammanflätat. I andra städer, som Stockholm till exempel, så är det mer samarbeten mellan institutioner, gallerier och konstnärer, det känns mer flytande på så sätt. Här är det mer uppdelat och folk verkar tro att om man samarbetar så kommer man inte få samma kredd. Få förstår att tillsammans blir man starkare och kan göra fetare grejer, säger Alida

Stad: 
Lokal: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2017.