Hyllning till en kulturscen

Ebba Petren 16:35 26 Apr 2013

ivo-dimchev-p-project.jpg
P-projekt på Inkonst.

Jag kom fem minuter innan föreställningen, utan biljett, och det brukar gå bra här. I den generösa salongen med de lite för hårda stolarna finns ju alltid plats. Jag köade i godan ro. Framme vid dörren bad foajévärden mig att vänta medan hon gick in för att se om där fanns någon enstaka stol ledig. Jag väntade och plötsligt var det avgörande för mig att få se Jefta van Dinthers och Thiago Granatos intima duett som jag timmarna innan övervägt att strunta i. Det var livsnödvändigt, det bästa någonsin och mitt enda hopp. Något oförglömligt var på väg att börja och jag skulle kanske inte vara en del av det. Det var fullt, helt otroligt fullt. De sista lyckliga slukades nu i blackboxmörkret och dörrarna sköts ljudlöst igen framför mig. Folk kan göra allt möjligt otrevligt i den situationen, jag vet för jag har själv stått i dörrar och speglat andras besvikelse just så som foajévärden nu speglade min, innan hon också försvann in i mörkret.
Den här gången, just här på Inkonst, kunde jag släppa känslan och nästan tycka att det var spännande att bli nekad, eftersom det aldrig händer. Det faktum att det var Teaterns dag, där en knapp för ynka 50 kronor gav inträde till diverse scenkonst hela dagen, hade gjort att mer publik än vanligt hittat hit. Jag hoppades att de skulle uppskatta föreställningen, jag hörde efteråt att den var bra. Så bet den slappa sista minuten-veteranen i det sura äpplet och satte sig en stund i en sliten skinnfåtölj, tillsammans med de andra som delade mitt öde. Jag tänkte på att detta välanvända kulturhus som nyligen genomlevt både personalkris och ekonomisk knapphet gör något viktigt i Malmö. Förutom att varje kväll erbjuda olika mörka rum att slukas upp i, är Inkonst en unik plats att utvecklas på. För de spetsiga internationella gästspelen, för de lokala grupperna utan egna scener, för de kreativa klubbarrangörerna och för oss i publiken. En stor del av det bästa just nu händer dessutom just här. Håll till godo och kom i tid.
                        
Bäst just nu

1. En svensk klassiker, tema: Melodifestivalen
Klubben, Inkonst, Bergsgatan 29 Malmö, den 2 maj
En godispåse av älskade personer: Tankesmedjanredaktionen, Josefin Johansson, Kalle Lind, Bob Hansson, den fantastiska dansaren Alma Söderberg, Nanna Johansson med flera bjuder in till skratt och kontemplation över Sverige.

2. Klass
Bryggeriteatern, Bergsgatan 29 i Malmö, till och med den 17 maj
Det är alltid högt tryck på Teaterhög-skolans examensproduktioner. Klass är skriven direkt för årets avgångsklass från skådespelarprogrammet. Pjäsen följer en skolklass genom livet. Regisserar gör Dennis Sandin som även gjorde Yarden på Malmö Stadsteater.

3. Arrival Cities: Malmö
Teatern, Inkonst, Bergsgatan 29 i Malmö, till och med den 8 juni
Teatr Weimar fortsätter undersöka det nya Europa och tar sig an papperslöshet och migration. Årets Malmö/Lundaprisvinnare för bästa scen, Johan Bergman och Jenny Ljungberg, står för ljus och kostym.

4. Lear
Malmö Opera, Östra Rönneholmsvägen 20 i Malmö, till och med den 29 maj
Shakespeares kungatragedi som opera. Tysk, expressionistisk, relativt nyskriven musik (sjuttiotal) komponerad av Aribert Reimann upplevs i mina öron lika skönt bedövande som noise.

5. P-project
Teatern på Inkonst, Bergsgatan 29 i Malmö, den 7 maj
Förhållandet mellan vilka som får betalt och vilka som betalar för scenkonst ifrågasätts allt mer i och med att fler och fler konstnärer bjuder in publiken till att delta och bli medskapande. Ivo Dimchev, koreograf baserad i Bryssel, är ett exempel när han erbjuder personer ur publiken pengar för att göra olika saker på scenen. Han sitter själv bakom ett piano och ackompanjerar. För kulturarbetaren som vill fördjupa sig arrangeras även en workshop den 5 maj.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!