Hur mår den svenska dramatiken?

Petter Seander 16:38 27 Jun 2013

lars_noren.jpg
Lars Norén är aktuell med Sanning och Konsekvens. Foto: Thomas Wal

Hur är Sveriges förhållande till dramatik i tryckt form? Egentligen? Under en nyligen avslutad Englandsvistelse gjordes åtminstone en halvt ny reflektion. På topplistor hos brittiska bokhandlare syntes i princip undantagslöst åtminstone ett eller flera dramatiska verk – ofta av debuterande eller i alla fall unga dramatiker. Ett fenomen som rörde upp något varmt inombords, men som också skapade frågor kring varför det i princip känns som ett omöjligt scenario i Sverige? Delvis ligger förklaringen såklart i ett begränsat befolkningsunderlag, en smalare marknad för perifera titlar, men jag tror att det ligger djupare än så. Jag har varit inne på det förr: det är dags att på allvar försöka jobba bort den skillnad med vilken man ser på teater/dramatik och övriga konstformer. Att dessutom aktivt få igång utgivningen av dramatik i bokform och vända den negativa kurva som synts några år kan vara ett första steg. Även syskonformen poesi har samma undangömda position i svenskt kulturliv, något som inte heller finner någon resonans med situationen i till exempel England eller Frankrike. Hur lyfter vi värdet på former som fått en ”svår” stämpel? Går det?

      
Bäst just nu


1. Sanning och konsekvens
Spelas till och med den 8 augusti på Tofta Herrgård
Lite utanför Göteborg ligger Tofta Herrgård, ett godtagbart geografiskt guidefusk eftersom ni ändå är ute och cykelsemestrar hela sommaren. Glädjande nog satsar ensemblen i år, efter två säsonger av Strindberg, på en mer uppdaterad repertoar i form av Lars Noréns Sanning och konsekvens. Det talas om ”kantstötta människor” och om att försöka ”nå varandra”. Klassisk Norén helt enkelt.

2. Charmören från Långedrag
Spelas till och med den 11 augusti på Gunnebo Slott
Mer traditionellt drag under galoscherna blir det på Gunnebo Slott som sin vana trogen satsar allt på publikdragande affischnamn. Och, fair enough, det är inga duvungar vi bjuds på: Claes Malmberg, Peter Harrysonoch Stefan Ljungqvist. Bäddat för västkusthumor? Pjäsen i fråga, en klassiker av Ernst Bach och Franz Arnold, utspelar sig under det glada tjugotalet.

3. Göteborgsoperans Sommarkonsert
Spelas den 15 augusti på Götaplatsen
Är du av sådant slag att du aldrig kan vänta? Eller en sådan som måste provsmaka lösgodissorter innan du kan stoppa något i påsen? Då är du helt rätt målgrupp för det här. Göteborgsoperan plockar med sig kommande säsongs repertoar ut till Götaplatsen och ger en förhandsvisning av de allra mest fångande delarna! Gott!

4. Do it Like a Dude
Spelas under Göteborgs Kulturkalas den 13–18 augusti    
Eftersom Göteborgs Kulturkalas alltid envisas med att släppa sitt kompletta program ungefär lagom tills alla andra lägger sig i hängmattan är det kulturella utbudet under räkfesten dolt i mystiskt mörker. Glädjande är att vi i alla fall lyckats nosa upp att Teater Smuts kommer att spela sin, med rätta, hyllade uppgörelse med ”manlighet” under kalaset! Missa inte för allt i världen. Ulf Brunnberg har fel!

5. 123 Schtunk    
Spelas i Nöjesparken, Varberg den 10–28 juli
Det är trist att bryta en god vana. Nästan alltid. Därför kör vi nu det årliga 123 Schtunk-tipset. Som vanligt kör Sveriges roligaste teatergrupp sina improviserade och clownifierade klassikertolkningar en hel månad i Varberg (runt hörnet, Göteborg!). Den här gången spelas tre olika föreställningar under en vecka var och den självklara höjdpunkten känns som en totalt deformerad version av Hemsöborna.

Stad: 
Kategori: