Hop Notch Brewing är närapå ett stående inslag på Nöjesguidens ölmässa och i år är inget undantag.
Vi lät Jessica Heidrich svara på våra frågor inför 2025 års mässa, på Brygghuset i Stockholm den 29 mars.
Berätta om ert bryggeri – vad är det som gör er unika?
– Vi är ju humletorskar så mest humligt, med hög hinkabilitet. Vi gillar balans före effektsökeri och käftsmällar. Är inte mycket för badsalt, rökt fårskit eller valtestiklar i våra öl.
Kommer ni att ta med någon speciell ölsort som ni vill lyfta på mässan?
– Det har vi inte bestämt än, men vi kan lova att vi kommer att ha med oss minst en spännande nyhet.
Vad ser ni som trendar inom ölvärlden just nu?
– Mycket händer som vanligt, men mer stabilitet och mindre nyhetshets. Dock kommer alltid humle alltid att regera. IPA rules helt enkelt! Nya humlesorter och nya sätt att verkligen ta fram det unika ur olika humlesorter kommer alltid att vara aktuellt, men det känns som ”nyhetshetsen” lite lugnat sig och balanserats vilket är väldigt bra. Lite tuffare och oroligare tider så orkar man inte bli utmanad och bortfintad av de okända. Pålitlighet, trygghet och kvalitet har alltid varit våra honnörsord och det uppskattas mer än någonsin av våra kunder. Du skall kunna lita på oss, oavsett om det är något nybryggt eller flagship. Det är som med det mesta: Ju fler gånger man får göra något, desto bättre blir det. Det är superkul att brygga nya öl, men att få brygga en öl många gånger och slipa på receptet tills det blir så som man vill ha det är sååå nice!
Vad inspirerar er för era nya ölsorter och smaker?
– Allt inspirerar. Ett ord i en bok som jag känner hur det ser ut och smakar. En maträtt som direkt dyker ned i ett glas som komplement eller helt enkelt de smakerna som en öl.
Vad är den största utmaningen inom ölbryggning?
– Lönsamhet och att få gemene man att välja smakrikedom och gomenstillfredställelse framför onyttiga intetsägande kalorier i volym. Välj smakrikt för både mun, midja och plånbok.
Vad ser ni mest fram emot med Nöjesguiden Ölmässa 2025?
– Att träffa folk! Eftersom vi inte har någon bar eller Tap Room, så är det mässor och festivaler enda tillfället när vi träffar våra kunder och hör vad de tycker om våra öl och det är helt ovärderligt. Fattar de vad vi vill och uppskattat det vad vi gör?