Döskalle & Mästerligt möter Konstab

Redaktion 17:31 23 Jan 2019

Den 15 februari har Total Strukturalitet – den tredje pjäsen i Total Trilogi – premiär på Brunnsgatan fyra i Stockholm. Vi hoppade in och regisserade killarna under ett rep.

Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin gjorde sig kända genom instagramkontot @olikapersoner. 2017 satte de upp föreställningen Total Trygghet på Brunnsgatan Fyra i Stockholm och på Stadsteatern hemma i Göteborg. Pjäsen var början på en trilogi, som följdes av Total Fräschet och nu är framme vid slutklämmen Total Strukturalitet. En pjäs de själva beskriver som Scenkonst så kontemporär så att den nästan blir dålig. Fascism, astralprojektion och esoterism i den svenska kulturmyllan”. 

betyg: 1 Ser ni er själva främst som komiker, skådespelare eller sköna killar?
– Det är den elakaste fråga vi någonsin har fått. Fy fan. Vi ser oss själva som konstnärer. Några av de få riktiga konstnärerna i Sverige. 

betyg: 5 Vad är er inställning till vår nya kulturminister, Amanda Lind?
– Vi har ingen särskild uppfattning. Hon är säkert bra. 

betyg: 1 Är inte politik viktigt för er?
– Jo men inte på ministernivå, det intresserar oss inte.

 

"De köper feminism, de köper kreativitet"

 

betyg: 1 Vad intresserar er då?
– Det som intresserar oss är den här andra vågens kapitalism. Där varumärken inte bara vill köpa ens kropp och ens tid, utan också ens drömmar och tankar. De köper feminism, de köper kreativitet. Det är den striden vi är närmast. Striden mot att råttorna i Sverige som smörjer kapitalismens hjul också försöker parasitera på konstnärligt skapande. 

betyg: 1 Du menar syftesdriven kommunikation?
– Bara att du använder ordet kommunikation. Säg vad det är istället! Ett företag som vill suga ut människor. Den här vågen av kapitalism smyger sig på och folk fattar det inte. Förr så föraktade man konstnärer som sålde ut sig, i ett annat samhälle skulle man kasta sten på dem.

betyg: 1 Man kommer med andra ord aldrig att få se er i ett samarbete med Pantamera eller Mathem?
– Vi hade hellre dött. Det är som att sälja sin mamma för sex, att prostituera sin mamma. Vi hade varit svinrika om vi sagt ja. 

betyg: 6 Det ryktas om att ni en gång i tiden tackade nej till att göra ett program för Aftonbladet tv. Vad ville de att ni skulle göra?
– Barngrejer. Youtube-pranks och sådant. De fattade verkligen ingenting, helt dumma i huvudet. Frågan är om de hade bokat in fel personer. 

betyg: 1 Hur ofta blandar folk ihop er med De Vet Du?
– Aldrig, det händer inte. Det är som att jämföra en gruvarbetare med en lokförare. Eller en snigel.

 

"Det är inte så jävla kul att vara en del av samtiden"

 

betyg: 1 Nu är ni istället några av de nu levande svenskarna som tjänat minst pengar på störst talang. Hur fattiga är ni?
– Vi går på knäna, men allt är såklart relativt. Men trägen vinner. Har man sådan svansföring som vi har och lever efter sina ideal så får man ta det.

betyg: 6 Ni är medvetna om att ni gör en intervju i detta nu med en 100% annonsfinansierad tidning?
– Jo men så är det ju.

 

"Ibland hoppas jag på att det kommer en ny laserman som plockar alla reklamare"

 

betyg: 6 Vad skulle ni vilja säga till konstnärer som arbetar skulpturalt med canvasen?
– Lägg ner. Tillbaka till ritbordet med er. Börja om från början. Rejält.

betyg: 1 Borde grafiska designers vara fredlösa?
– Vad betyder fredlösa? 

betyg: 1 Att man får skjuta dem.
– Jag ska vara helt seriös nu. Ibland hoppas jag på att det kommer en ny laserman som plockar alla reklamare, AD:s och copywriters. Bara stå där utanför Nosh&Chow med sitt lasersikte. Poff! Poff! Poff!

betyg: 1 Vad är det första ni kommer att tänka på när jag säger ordet “kontemporär”?
– En naturlig följd av att man är en produkt av sin tid. Det är inte ett självändamål.

betyg: 6 Men ni gillar ordet.
– Vi vet inte om vi gör det längre, det är inte så jävla kul att vara en del av samtiden.

betyg: 6 Berätta mer om pjäsen. Måste man ha sett de två tidigare för att fatta något?
– Absolut inte. Det är egentligen fejk att det skulle vara en trilogi. Man kan förvänta sig en sprakande och fartfylld surrealistisk resa genom samtiden, tillsammans med traditionell 1900-talssurrealism. 

betyg: 1 I pjäsen reser du Ossian med hela Sveriges kulturvärld till Tibet för att rädda jorden. Varför Tibet? 
– För att jag gillar att exotifiera länder jag inte kan någonting om. En bakgrundshistoria till pjäsen är  också att det under 30-talet gjordes en svensk expedition till Tibet, där en professor för första gången dokumenterade ljudlevitation. Det var 400 munkar som lyckades levitera ett bergsblock. Därför blev Tibet viktigt. 

betyg: 1 Har ni provat knark?
– Aldrig i konstnärligt syfte. 

betyg: 1 Hur mycket material stjäl ni?
– Vi stjäl extremt mycket. I den här pjäsen har vi tagit hela scener från Tarkovskijs Offret och vi har stulit en otrolig mängd från Björn Runges film Om jag vänder mig om. Resten har vi snott från Jodorowsky och Buñuel. 

betyg: 6 Och från Joe Labero?
– Inget i denna, tror jag? Han var inte med i förra heller, väl? Eller jo det var i någon monolog där kanske, men i denna är han inte med. Labero är ett så underbart exempel på en person som är sin karaktär hela tiden så det är svårt att inte få inspiration av honom. 

betyg: 1 Navid Modiri är fullkomligt rasande på Nöjesguiden i detta nu på grund av en flamsig recension av hans samtalsaktivism. Hur bra är ni på att ta kritik?
– Vi bryr oss inte överhuvudtaget. Det är ett otyg som vi föraktar, även om teaterrecensioner är mer förklarande av handlingen än till exempel filmrecensioner. Det hade ju varit sinnessjukt med ett poängsystem.

betyg: 6 På tal om det, vem av er är bäst på att runka bulle?
– Är det när man runkar och den som kommer sist får äta bullen? Vet inte.

betyg: 6 Men visst rymmer kollektivet Konstab åtminstone en onanikoja? En sån där som Kitty Jutbring byggde i Big Brother.
– Nej. Vi tycker inte det är så kul att prata om sex, det är inte så intressant. Det är som att borsta tänderna. Småborgerligt och privat.

Total Strukturalitet har premiär på Brunnsgatan Fyra den 15 februari.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2019.