Carin Rodebjer

13:43 7 Nov 2000
[B]Carin Rodebjer[/B] är inte den sortens människa som älskar att höra sin egen röst. Hon ogillar dessutom att bli fotograferad och tycker att läsning av pressklipp kan bli riktigt traumatiska upplevelser. Kanske är det därför som Mode-Sveriges rockigaste gotländska också lyckats hålla branschens lägsta profil, i alla fall i förhållande till klädernas sensationsgrad. Inte så bra kan tyckas om man ska slå sig fram i en bransch som knappast har plats för alla som vill försörja sig på att rita egna kläder. Men Carin själv tycker att det är tur att hon sluppit göra nybörjarmissarna inför öppen ridå. Och när det gäller att visa upp sig försöker hon skärpa sig, men inte till vilket pris som helst: - Någon mediakurs blir det absolut inte. Jag tänker inte bli någon jävla klonad amerikan. Nej, Rodebjer är inte alls samma allmänt kända hushållsnamn som, säg Filippa K, även om hennes namn börjat dyka upp allt oftare i media. Ett ordentligt genombrott i Sverige står också för dörren, med kollektionen hängande till försäljning på jättevaruhuset Åhléns City. Ironiskt nog är hon på väg härifrån, i alla fall när det gäller visning av kollektionerna. Så några fler New York-doftande underground-happenings lär det inte bli i Stockholm. tyvärr. I stället är det utlandet, närmare bestämt New York och Paris, som lockar. Nöjesguiden träffar också Carin i en stor plåthangar i södra delen av den franska huvudstaden, där hon tappert suttit i fyra dagar mellan nio och sju i 40-gradig spotlighthetta. Hon har blivit inbjuden av en modemässa för nya märken och responsen har varit oväntat bra. Så bra att hon funderar på att visa nästa kollektion här i stället för i Stockholm. Att vakna utländska modebutiker fallit för Rodebjers kläder kanske inte förvånar så många, särskilt inte de tjejer som redan från starten, för två år sedan när Carin landade i Stockholm, formligen älskat hennes kläder. Det är inte lätt att sätta fingret på exakt vad det är som gör hennes kläder så bra. Kanske för att det finns en nedtonad och balanserad glamour i Carins design samtidigt som kläderna har en udd och känns på riktigt. Visst kan hennes paljettoppar och T-shirtar med hästmotiv kännas tjejiga men det finns också något allvarligt och svart i hennes uttryck. - Kul, kommenterar hon förslaget till designtolkning. Men hon säger också att det kanske syns att klädskapandet är viktigt för henne, att det är ett sätt att överleva - det bästa sättet för henne att uttrycka sig på. Så när folk gnäller på mode och beskyller det för att vara ytligt blir hon minst sagt förbannad. Arg blir hon också när hon tänker på att alla, liksom hon själv, tvingas in i ett skolsystem där de enda som får chans att uttrycka sig är de som gillar att snacka och hålla föredrag. Carins räddning blev när hon gjorde en kraftansträngning och tog sig till New York för att börja på modeskolan Fashion Institute of Technology. Och självförtroendet växte när hon en kort tid därefter blev stoppad på gatan av inköparen hos en av stadens bättre butiker, där hennes kläder sedan fick hänga. - Det skulle aldrig hända i Sverige, suckar hon. Sedan dess har Carin gjort fem kollektioner. Inför hösten hade hon planerat att trycka upp porträtt på flera kvinnliga förebilder på T-shirtar och toppar. Till slut blev det Kim Gordon och Pam Grier som fick matchas tillsammans med finurligt skurna rektanglar i tweed som formades till byxor, kjolar och överdelar. Den vårkollektion som snart kommer att leta sig ut till butiker i bland annat Paris, Tokyo, München och Köpenhamn är framfantiserad kring orden Hot Rod. Carin associerade till rök, motorcyklar, cirkusar, rodeo och ritade plagg i glittrig och zebratryckt denim, glamouröst skuret svettistyg och lade till tygmärken med hästar. Enkelt men skruvat, klassiskt men annorlunda, snyggt men samtidigt lite fult beskriver hon själv det som ser ut att bli ett internationellt framgångskoncept. Men trots allt allvar vill hon inte ta ett eventuellt bakslag särskilt hårt: - Då kan jag äntligen göra kläder till mig själv, få göra mig lite snygg och skaffa ett liv.
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!