Call all creatives

Viktor Flarkell 09:58 11 Oct 2024

Vi spolar tillbaka tiden cirka femton år. Södertull i Malmö var på den tiden en hotspot för alla som var något eller ville vara något. På trapporna vid kanalen satt folk och visade upp sig för varandra, bakom dem låg Weekday och Monki som då revolutionerade modesverige och lockade hit folk från hela södra Sverige. 

Runt hörnet låg Solo, som också var en butik folk flockades vid för att kolla in varandra, för att nämna tre av affärerna som skapade områdets atmosfär. 
Kanske börjar områdets forna glansdagar ta form igen. Förra året öppnade karaokebaren Moyagi i Södertull, i september öppnade Pampas sin första butik där och i Solos gamla lokaler öppnar nu Skewed, som är här för att ge oss lite självförtroende.

Skewed är ett kreativt kollektiv med fokus på design och kommunikation. Det startades av Marcus Engman 2018 som innan det hade varit chefsdesigner på Ikea, vunnit massor av priset över hela världen och blivit utsedd till en av världens 50 bästa kreativa ledare. Första studion öppnades i Helsingborg, med kontor på andra våningen och en skateshop under.

Matt Chokshi, creative director, förklarar att Skewed består av tre stora hubbar.

- Dels har vi den kreativa designstudion med kontor i Malmö, London och Stockholm. I Malmö fokuserar vi på konceptuell design och design av riktiga produkter och merch, som vi gör på plats. I London hjälper vi brands med att ha ett finger på pulsen, det kan vara allt ifrån hur de skapar content till var de ska öppna sina affärer. I Stockholm har vi Skewed Sonic, med personer från live entertainment som jobbar med bland annat festivalkoncept.

Malmö ser de på lite som en underdog.

- Mycket spännande musik och kultur kommer ju från underdogs, och Malmö är lite en underdog. Här händer det mycket spännande saker och finns många intressanta kreativa människor som vi vill komma närmare och samarbeta med, och ge nytt blod och självförtroende till. 

Nyckeln till det stavas Marcus Engman.

- Vi vill alltid göra saker bättre och visa hur positiv förändring ser ut, både för brands och communities. En av de saker jag verkligen beundrar med Marcus är hans förmåga att samla en grupp av helt olika hjärnor och få dem att utföra mästerverk. Han letar alltid efter nya perspektiv.

Den andra hubben är shoppen, en visuell manifestation av vad de tror på och tycker är spännande. En scen för det kreativa communityt att visa upp vad som händer under radarn, både lokalt och internationellt. Allt ifrån mexikansk keramik till egenproducerad merch.

Kanske har du den senaste tiden sett staden tapetserad av svarta posters med den borderline-snuskiga titeln ”Rubber Club” i sällskap av en liten Michelin-man? Nej, det är inte en Berlinsk sexklubb som kommer på besök - det är Skewed’s entré i Malmö, och den tredje stora hubben. 
Festen, som hölls med Mårten & Muchangi under NGBG-festivalen, var inte bara entrén in i malmöiternas medvetande utan ett festkoncept som kommer hållas varje månad och flytta runt till nya ställen med olika teman. Namnet kom från att festen hölls i ett gammalt garage, men nästa gång kan det bli en ”Fruit Shop Club” eller en ”Winery Club”, det kan vara en dagsfest eller en aktivitet för barn. Ramarna vill de hålla så öppna som det bara går.
- Vi vill samla allt vi tycker om och och ge människor en ny plattform. Använda lokala företag vi tycker är spännande. På Rubber Club hade vi öl från To Øl, vin från fruktstereo och glass från Otto & Glassfabriken, till exempel, säger Matt Chokshi.

Förutom att arbeta efter devisen ”one for them one for us”, som i praktiken innebär att man kan göra ett jobb för ett större företag för att sen göra något mindre och mer nischat, är planerna för framtiden många, stora och hemliga.

- Vi ser oss själva som en facilitator, vi vi vill visa olika perspektiv och ge folk en plattform. Kurera vad vi tycker om i Malmö och globalt, helt enkelt ta världen till Malmö och Malmö till världen. Och ge staden lite självförtroende.

Har du en idé? Sitter du inne på kännedomen om en produkt eller ett brand som finns ute i världen men ännu inte nått hit? Grattis till dig och grattis till Malmös kreativa ekosystem - Skewed är här och bjuder in dig till att svänga förbi kontoret och butiken på Södra Tullgatan för att dela med dig av dina idéer.

Stad: 
Kategori: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!