Programledaren, komikerna och författaren Anders Lundin är affischpojke i Spelinspektionens nya rikstäckande kampanj om svenska nätkasinon. Kampanjen innehåller filmer med budskap som ska få mottagarna att både förstå och känna att det kan vara problematiskt att spela hos bolag utan svensk licens, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
I en rikstäckande kampanj om spelregler vill Spelinspektionen nå ut med budskapet att det är bättre att välja spelbolag med svensk licens framför bolag utan svensk licens. Det underliggande budskapet är att det kan vara riskfyllt att spela, men genom att välja ett spelbolag med svensk licens gör den spelintresserad sitt spelande säkrare. För att förstå vad Spelinspektionen genom Anders Lundin syftar på finner du här en överblick på svenska online kasinos.
En allvarsam Anders Lundin
Kampanjen innehåller filmer med budskap som ska få mottagaren att både förstå och känna att det kan vara problematiskt att spela hos bolag utan svensk licens. Den som förmedlar budskapet i kampanjens huvudfilm är den folkkära Tv-profilen Anders Lundin.
Anders Lundin, 63, är vi vana i att se i klassiska SVT-produktioner så som Allsång på Skansen, Mitt i naturen, Robinson och nu senast Allt för Sverige. Det sistnämnda är en SVT-produktion där tittarna får följa med tio nordamerikaner som letar efter sina rötter i Sverige. I årets säsong kommer programmet till bland annat Gotland där 30-åriga Nicole Archer från Saratoga Springs i Utah letar efter sina rötter på ön.
Anders Lundin är mest känd för sin joviala och skojfriska framtoning, men i Spelinspektionens kampanj har han en mer allvarsam ton. I huvudfilmen pratar han direkt till kameran och informerar tittaren om vikten av att enbart spela på spelsajter där bolagen har svensk licens. Anders Lundin lyfter upp en rad olika aspekter för att få tittaren att känna sig manad att endast spela på sidor med svensk licens. Från vilka konsekvenser det kan få på samhället, eftersom man inte vet om pengarna går till penningtvätt och annan kriminell verksamhet, till att det inte finns några garantier om man vinner eftersom villkoren kan vara otydliga eller att bolaget plötsligt upphör.
Vikten av spelregler
Kampanjen består av tre kortfilmer som visas på sociala medier. Dessa filmer visar på ett humoristiskt sätt typiska situationer vid vanliga sällskapsspel, men där motspelaren hittar på egna regler för att vinna.
“Nej, vi kräver inte licens och att fuska i dessa kanske inte är så farligt. Men vid spel om pengar är det viktigt att spelbolagen följer reglerna”, säger Spelinspektionen angående valet av vinkel på filmerna.
De tre korta filmerna länkar till en längre informationsfilm på myndighetens hemsida som Anders Lundin är huvudpersonen i. På sidan finns också mer information om fördelarna med att välja spelbolag som har svensk licens vid spel om pengar. På den sidan understryker man exempelvis att omkring 340 000 personer i Sverige har någon form av problematiskt spelande, och att spelbolag med svensk licens måste ta ansvar och skydda kunder som har eller riskerar att få problem. Därför kräver Spelinspektionen att svenska spelbolag bland annat ska ha länk till spelpaus.se.