Singularity

Johan Hallstan 10:10 5 Jul 2010

 
1955, på den lilla sovjetiska ön Katorga 12 hittar kommunisterna energikällan e99 och reviderar världshistorien som vi känner den.

År 2010 anländer en amerikansk spaningspatrull. Något går förstås fel och utan vidare dras man in i tokerierna som försiggått på ön. Vad som följer den synnerligen svaga och väl Bioshock-inspirerade inledning är ett väloljat stycke hylsaction med lynnigt förhållande till tid och rum. 
Handling om välvilliga virrpannor, den gamla skolans megalomaniska ryssar och okynnshopp mellan nu och då växer förvisso aldrig till något större än en förevändning för introduktionen av en allt-i-allo-finurlig handske för tidsmanupilering. Men det gör å andra sidan inte särskilt mycket då Singularitys sätter fiffigt konstruerade möten med monstermutanter och sluga neokommunister i första rum. Exkursionen till Katorga 12 placerar inte Singularity bland årets bästa spel, men väl bland de mest överraskande. 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.