The Orange Box

10:49 23 Oct 2007

Valve berättar några av spelvärldens bästa historier och Half-Life-serien har i mer än tio år varit deras samtidsventil.Valve berättar några av spelvärldens bästa historier och Half-Life-serien har i mer än tio år varit deras samtidsventil. I berättelsen om Gordon Freeman har de hunnit med att skildra allt från utomjordiska invasioner till politiska förtryckarstater och Orange Box både sammanfattar och bygger vidare på Valves spelhistoria. Episode 1 och 2 förklarar vad som hände efter det att Gordon besegrade Breen i citadellet och sluttexterna började rulla i Half-Life 2. Högintensiv action blandas med filosofiska frågeställningar om mänsklighetens framtid när Valve försöker knyta ihop säcken på den här generationens Half-Life-spel. Men Orange Box handlar lika mycket om framtiden. Det nyutvecklade Portal är ett fantastiskt pusselspel men också en stämningsfull historia och Team Fortress 2 en säregen multiplayerfest med betoning på samarbete.
The Orange Box är en samling fantastiska spel till priset av ett, men sammanfattar även en epok hos Valve som de nu är beredda att avsluta. När Episode 3 släpps har man äntligen fullföljt historien som man påbörjade för nästan exakt tre år sedan. Efter det kan vad som helst hända.
Stad: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.