L.A. Noire

Johan Hallstan 15:22 8 Jun 2011

 

Spel med air av fyrtio- och femtiotalets film noir har inte direkt legat i framkant. Om det finns någon rättvisa innebär Team Bondis egensinniga L.A. Noire ett trendbrott. Det har varit under utveckling i sju år, bär spår av James Ellroy och är skamligt välproducerat. Vi följer Cole Phelps, och hur denne gör karriär inom Los Angeles-polisen. Spelmässigt handlar det om nickar till gamla äventyrsspel, med noggrann brottsplatsundersökning och förhör med vittnen. I det senare moment suddas gränserna mellan spelkaraktär och skådespelare tack vare motion scan-tekniken som ger kusligt realistisk mimik. Att Team Bondis debutspel dippar vid de få tillfällen då man tvingas dra sitt tjänstevapen behöver vi inte haka upp oss på. L.A. Noire är så mycket mer än bara summan av dess beståndsdelar.
Johan Hallstan

 

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Genre: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.