Broken Age

Michael Gill 14:17 4 Mar 2014

Karismatiske mysfarbrorn Tim Schafer måste ändå ha känt en rejäl slev prestationsångest ett par gånger under arbetet med äventyrsspelet Broken Age. En pengahungrig förläggarvärld dömde peka och klicka-genren till döden när Schafers Grim Fandango (1998) hyllades i pressen men sålde dåligt. I februari 2012 tog Schafer och hans Double Fine hjälp av Kickstarter för att göra ett modernt försök att återuppliva en genre som levt lite i skymundan de senaste 15 åren. De sökte 400 000 dollar men slog alla insamlingsrekord och fick nästan 3,5 miljoner. Och resultatet då?

Broken Age handlar om Vella och Shay, två unga människor i två till synes separata livssituationer de båda önskar sig ur. Shay på ett rymdskepp vars skeppsdator behandlar honom som ett övercurlat barn. Vella i en by plågad av ett monster som hotar att förstöra allt liv om inte byn offrar jungfrur i dess ära. Vella är en av de utvalda. De båda bryter sig ur sina mer eller mindre vardagliga bojor i en coming of age-berättelse med magiska övertoner. Spelaren väljer själv när hen vill byta karaktär att styra. Det är på papperet ett spännande grepp, men eftersom de båda berättelserna knyts samman är det lätt att få saker spoilade om en fokuserar på en karaktär för länge. Dessvärre avbryts äventyret någonstans mitt i, Double Fine hann helt enkelt inte klart med spelet. Den sista och avslutande akten beräknas släppas senare i år.

Det lite sorgliga med Broken Age, spelet som skulle föra tillbaka peka och klicka-genren på tapeten igen, är att det förlorar så fruktansvärt mycket på sina omständigheter. Schafers svulstiga underdog/comeback-vinkel fungerade utmärkt för att få oss att öppna plånböckerna i förväg – men ställde samtidigt oerhörda krav på slutresultatet. Den som förväntar sig en revolution kommer att bli besviken. Det är ett mysigt och väl genomfört äventyr, som på sina håll verkligen känns som en modernisering av genren (och röstskådespelet från bland andra Elijah Wood och Jack Black är fantastiskt). Ett spel som har ett varmt pumpande hjärta men samtidigt inte riktigt lyckas beröra på djupet.

Plattform:
Utvecklare:
Stad: