Broken Age

Michael Gill 14:17 4 Mar 2014

 

brokenage.jpg

Karismatiske mysfarbrorn Tim Schafer måste ändå ha känt en rejäl slev prestationsångest ett par gånger under arbetet med äventyrsspelet Broken Age. En pengahungrig förläggarvärld dömde peka och klicka-genren till döden när Schafers Grim Fandango (1998) hyllades i pressen men sålde dåligt. I februari 2012 tog Schafer och hans Double Fine hjälp av Kickstarter för att göra ett modernt försök att återuppliva en genre som levt lite i skymundan de senaste 15 åren. De sökte 400 000 dollar men slog alla insamlingsrekord och fick nästan 3,5 miljoner. Och resultatet då? 

Broken Age handlar om Vella och Shay, två unga människor i två till synes separata livssituationer de båda önskar sig ur. Shay på ett rymdskepp vars skeppsdator behandlar honom som ett övercurlat barn. Vella i en by plågad av ett monster som hotar att förstöra allt liv om inte byn offrar jungfrur i dess ära. Vella är en av de utvalda. De båda bryter sig ur sina mer eller mindre vardagliga bojor i en coming of age-berättelse med magiska övertoner. Spelaren väljer själv när hen vill byta karaktär att styra. Det är på papperet ett spännande grepp, men eftersom de båda berättelserna knyts samman är det lätt att få saker spoilade om en fokuserar på en karaktär för länge. Dessvärre avbryts äventyret någonstans mitt i, Double Fine hann helt enkelt inte klart med spelet. Den sista och avslutande akten beräknas släppas senare i år.

Det lite sorgliga med Broken Age, spelet som skulle föra tillbaka peka och klicka-genren på tapeten igen, är att det förlorar så fruktansvärt mycket på sina omständigheter. Schafers svulstiga underdog/comeback-vinkel fungerade utmärkt för att få oss att öppna plånböckerna i förväg – men ställde samtidigt oerhörda krav på slutresultatet. Den som förväntar sig en revolution kommer att bli besviken. Det är ett mysigt och väl genomfört äventyr, som på sina håll verkligen känns som en modernisering av genren (och röstskådespelet från bland andra Elijah Wood och Jack Black är fantastiskt). Ett spel som har ett varmt pumpande hjärta men samtidigt inte riktigt lyckas beröra på djupet.

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.