Alice: Madness Returns

Johan Hallstan 16:25 6 Jul 2011

 

Redan 2000 var den amerikanska spelmakaren American McGee framme och gjorde en mörk och skruvad speltolkning av Lewis Carrolls redan surrealistiska barnböcker om Alice. Elva år senare finner han det lägligt att göra ett återbesök.

Alice bor på ett barnhem och går hos psykolog för att bearbeta det första spelets trauman. Verkligheten är blek och går i den gamle Tim Burtons svartvita ränder. Men så snart Alice åter träder in i Underlandet exploderar spelet i ett fyrverkeri av färger och välsmakande galenskap. Och när Alice fattar grepp om förskäraren börjar en ny vansinnesfärd, där inget framstår som onödigt förutsägbart.
Den träffsäkra estetiken väger emellertid inte helt upp de spelmässiga bristerna, som bitvis får Alices återkomst att kännas som ett spel från millennieskiftet.

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Genre: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.