Winter In Venice

admin-kollegorna 15:38 25 May 2000
Nu har Esbjörn Svensson gjort det igen. Sveriges sämst klädde man,det unga pianogeniet i risiga farfarströjor och med gamla snusnäsdukar knutna runt pannan har tillsammans med sina två eviga följeslagare, Magnus Öström bakom trummorna och Dan Berglund på bas byggt ännu en oändligtvacker jazzskulptur, bara för att med brutal kraft slå sönder den i småbitar och sedan omsorgsfullt limma ihop de klingande skärvorna igen,flisa för flisa, till en skör mosaik som titeln till trots låter väldigt kärv och skandinavisk. Inga adjektiv i världen kan göra de här kompositionerna rättvisa, de måste helt enkelt höras. De allra vackraste sekunderna, just när bassolot i The Crow Flies glider över i den redan klassiska pianouppgången i introt till The Second Page, är ett av de mest rörande ögonblick jag hört på skiva i år. Slut ögonen och försök avgöra om det känns bäst att tänka på engnistrande vinterdag eller en smekande sommarbris! Du kommer inte att ha enchans. I nästa moment är du plötsligt inne i en lekfull bagatell, fången i 13 spår som böljar fram och tillbaka med en sådan känslighet att du knapptens märker att de lätta tonerna tätnat men samtidigt dämpats tills denästan hotar att implodera i en smärtsam tystnad. Storslaget.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!