Wand - Perfume

Patrik Forshage 00:00 25 May 2018

Två gitarrer i sprakande elektriska tvillingattacker, trummor vara manglade intensitet bottnar i Mick Harris tradition, en orgel som brutalt massakreras inför våra öron och så Cory Hanson som med kraft och auktoritet försöker övertyga oss om att ”no, we”re not insane” utan att riktigt lyckas. Men psychrockiga Wands halvtimmeslånga parfym-EP har också mildare nyanser, som i avslutande I Will Keep You Up. Sådana dofter är behagliga, men det är de komplexa och påträngande lukterna som sitter kvar i näsan.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift