Tinie Tempah – Youth

Adam Jansson 22:50 18 Apr 2017

Ett nytt album från Londons poprap-posterboy. Föga förvånande är det klart spellistekompatibelt. Men saknar personlig charm och demonstrerar en sällan skådad spretighet. Från de flesta av de inkluderade genreinfluenserna får man också en ”tvåa-på-bollen”-känsla. Allt är liksom gjort, och bättre. Albumet drivs ändå fram av av ett stjärnspäckat gäststall och radiovänliga refränger, men hade mått bra av mer brittisk avighet och den nyskapande aura Tinie Tempah slog igenom med 2010. Utöver Zara Larssons energirika injektion till gästspel utmärker sig tillbakalutade Stefflon Don på DJ Mustard-imitationen They Don’t Know.

Fleet Foxes - Shores

Fleet Foxes nya album är en skiva som mer än de flesta påverkats av det läge världen befinner sig i. Existensiella grubblerier har visserligen alltid varit en del av Robin Pecknolds essens, både musikaliskt och textmässigt, men här har covid-19 satt djupare spår än så.

Hanna Järver - Tusen täta lögner in

Hör och häpna! Hanna Järver är artisten som vi ungdomar förtjänar. Åtminstone om vi ska tro det som skrivits om henne i media. Resonemanget: en ung (!) artist som skriver och producerar sin musik själv, med välskrivna texter på svenska och ett någorlunda unikt sound. En bristvara helt enkelt. Många av de största svenska popartisterna är ju snart 40. Vi behöver nytt blod, vilken tur att vi har Hanna Järver.

John Riggebo – Krossa kuken krossa mig

John Riggebo har alltid gjort väldigt nedskalad musik. Väldigt alternativt, ibland svårtillgängligt och naket. Nytt för den här gången är ett elektroniskt sound vi inte riktigt hört förut. Riggebo är främst känd för sin retliga poesi.

Sångaren har en autotunad röst. Han sjunger över minimalistiska kompositioner med distade syntar, nästan i stil med chipmusik, genren där man hämtar ljuden från gamla spelkonsoller som Gameboy och Nintendo.