The Jayhawks - Back Roads And Abandoned Motels

Patrik Forshage 18:13 11 Jul 2018

Å ena sidan finns det all anledning att samla ihop de spridda spår Gary Louris tidigare låtit samarbetspartners som Jakob Dylan och Dixie Chicks ta hand om. Det innebär per definition ett högklassigt låtmaterial som

Att bandet som ingen sedan The Eagles kunnat kombinera smooth tillbakalutad västkustrock med eleganta americanadrag har vi ju vetat i decennier, och det visar de prov på gång på gång här, med Everybody Knows som allra ädlaste exempel på.  Bandets keyboardist Karen Grotberg sjunger lead bland annat på inledande Come Cryin' To Me, och det är begripligt att hon här för första gången fått ställa sig längst fram. Hon sjunger med den sortens värme och intensitet som bandets frontfigurer Gary Louris och tidigare Mark Olson besitter,  och när hon senare tar sig an Carrie Rodriguez El Dorado är det ännu bättre

Å andra sidan är den sortens återanvändning kanske ett varningstecken på att de kreativa energierna inte flödar som förr, och två avslutande nyskrivna låtar räcker inte för att lugna. Men det lär tiden utvisa, och om det skulle vara så illa finns ju alltid möjligheten att fortsätta excellera som Ray Davies bästa kompband någonsin, som på albumet som kom bara förra veckan

The Smashing Pumpkins - Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun

I mer än tio år nu har Billy Corgan med varierande framgång arbetat för ett pånyttfött The Smashing Pumpkins, men så här nära har han inte kommit på något av de många tidigare comebackförsöken, vare sig musikaliskt eller medlemsmässigt. Här finns både Jimmy Chamberlin och James Iha, och bara Jeff Schroeder på gitarr är ett avsteg från originalsättningen för 30 år sedan. Med slutmålet att åstadkomma en skiva som associerar tillbaka till deras storhetstid verkar de ha förhandlat sig förbi alla meningsskiljaktligheter.