Swedish Polarbears - The Great Northern

Patrik Forshage 00:00 16 May 2016

Originalitet är överskattat, resonerar Swedish Polarbears och gör ingen hemlighet av sin djupa Teenage Fanclub-kärlek. Som om de klingande melodiska gitarrerna i lager på lager eller de trestämmiga vokalharmonierna inte vore tillräckligt kallade de helt enkelt sin första låt för Norman Bake. Tio år senare går fortfarande varje enskilt spår att härleda till sin Teenage Fanclub-förlaga, men det Swedish Polarbears saknar i egen personlighet tar de igen i habilitet avseende melodistyrka, arrangemangskonstruktion och musikaliskt genomförande. Uppskattningsgraden beror med andra ord på lyssnarens känslor inför Teenage Fanclub och acceptans inför ett utmärkt substitut.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.