Shelley FKA DRAM – Shelley FKA DRAM

Axel Almström 00:00 4 May 2021
När artisten tidigare känd som Dram slog igenom med superhitten Broccoli 2016 utmärktes hans musik av lekfullhet och humor. När han är tillbaka med sitt andra album, fem år senare, gör han det med ett helt nytt sound och ett (halv)nytt artistnamn.

Shelley FKA Dram hintar om förvandlingen redan på skivomslaget. Färgerna är nedskruvade, allvaret uppskruvat. Alla spår av skämtsam distans är som bortblåsta. I stället serverar han en överfull portion av seg, sexig och känslosam r&b.

Det är en tajt och välpaketerad musikupplevelse, som ibland snubblar på gränsen mot det för polerade. När inget sticker ut blir helheten platt – om ni tillåter den övertydliga metaforen.

Övertydlighet är i alla fall inget Shelley oroar sig över. Han dyker helhjärtat in i kärlekstemat och dammar oblygt av de mest slitna kärleksklishéerna – på låten Beautiful jämför han tjejen med en blomma, och med månen – men enda gången han verkligen korsar lökighetsgränsen är i sina interludes. ”For me it’s more than a collaboration, it’s the union of two minds” viskar han i introt till ’93 Acura vigor. Nä… It’s a no from me dawg.

Trots (och delvis på grund av) sina skavanker är Shelley FKA Dram ett älskvärt album. Han fångar en uppriktig och nyfrälst känsla i sina kärleksberättelser. Och när det är som bäst flyger dessutom musiken högt. The lay down är en otrolig soulballad, bas/trum-groovet på Cooking with grease är lenare än honungsdoppad sammet och den funk-tunga Rich & famous är en fullträff.