Pivot Gang – You Can’t Sit With Us

levi hielle-bergstrom 00:00 20 Apr 2019

Det karismatiska hiphopkollektivet Pivot Gang är en snirklig sammansättning av MCs och producenter från Chicago. Frontmannen Saba gjorde sig ett namn när han var med på låten Everybody’s Something från Chance The Rappers hyllade mixtape Acid Rap. Listan av övriga medlemmar är lång. Joseph Chilliams, MFn Melo, SqueakPIVOT, Dam Dam, Frsh Waters, daedaePIVOT och Daoud är alla en del av Pivot Gang som fått sitt namn från en känd scen i Friends där Ross, Chandler och Rachel försöker bära en soffa.

Debutalbumet You Can’t Sit With Us är en spännande fusion av soulinfluerade sampels, hårda drillbeats och oerhört välskrivna texter. Kari Faux gästar på Mortal Kombat som är ett skolboksexempel på hur MCs bör uppföra sig på ett nedtonat beat. Frsh Waters hanterar förlusten av institutionaliserade vänner med finess på Hero. Albumets höjdpunkt är utan tvekan MFn Melos vers på Bad Boys där han briljerar med sina ordlekar.

Blandningen mellan de monotona samplingsbaserade produktionerna och de innovativa texterna som Pivot Gang serverar gifter sig väl. You Can’t Sit With Us har med sig influenser från östkustens 90-talshiphop men presenteras på ett modernt sätt. Medlemmarna sätter alla sin egen prägel på låtarna oavsett om de är MCs eller producenter. Resultatet är ett underbart album som visar att Chicago har en samling unga innovativa artister som är redo att representera staden på ett nyanserat sätt.