Pale Waves – Who am I?

Love Carbin 14:20 17 Feb 2021

Pale Waves är aktuella med sitt andra album Who Am I?, en lättsmält men underhållande samling av låtar som alla skulle passa på soundtracket i både en film av Xavier Dolan eller som intro till något på Disney Channel. Soundet är generellt ganska nostalgiskt, och föga förvånande är det 00-talet som det vurmas för. Sångaren i bandet ser inte bara ut som Janis Ian (emo-vännen till huvudpersonen i filmen Mean Girls), det känns faktiskt som att hela albumet skulle kunna vara gjord av henne.

Låtarna på skivan är välskrivna, men varje gitarrslinga, varje trumslag och varje effekt låter utdaterat. Jag är medveten om att det är ett konstnärligt val, men jag hade ändå önskat att bandet hade lite mer att komma med. Det är inte så unikt att ta inspiration från 00-talet längre, och det finns många fler akter som gör det bättre och mer intressant. Men dessa låtar vill inte vara intressanta, de vill vara catchy och det lyckas de med.

Julien Baker – Little Oblivions

Julien Baker är en artist som man kan känna igen från artistsamarbetet Boygenius från 2018. Det var en trio bestående av de två mer kända akterna Phoebe Bridgers, Lucy Dacus, och den tredje, lite anonyma Julien Baker. Denna anonymitet har hon fullständigt kastat bort på sitt tredje album Little Oblivions, som i jämförelse med hennes tidigare släpp är storslaget, nästintill dekadent. Men gamla lyssnare kommer känna igen sig i de personliga och ofta oerhört mörka texterna.

Evergrey - Escape of the Phoenix

Efter det föregående albumet The Atlantic, framstår denna giv som något mer direkt. Det är bra. Evergrey har alltid haft nära till det vemodiga balladuttrycket, även i hårdare spår. Trots fantastiskt låtskrivande har det länge funnits en önskan om att få höra lite mer aggressiva toner igen, men riktigt så hårt blir det inte här heller. Däremot är det som vanligt oerhört vackert och dessutom ganska lättillgängligt. Få röster inom metal har samma smärtsamt souliga röst som Tom Englund.

Alec Baker - Ballet

Trap-beats, mulen himmel och ljummen sång. Jag gillar Alec Bakers nya minialbum Ballet. Speciellt Say What’s On Your Mind och Blind For You. Tydlig uppbyggnad, avskalat men drömskt och stundvis märkligt.