The Ordinary Boys

admin-kollegorna 16:14 22 Jun 2004
En dag till med Sahara Hotnights, Beastie Boys och Ronald Reagan kommer att göra mig lika jobbig som [I]Rain Man[/I]. Ten Minutes to Wapner. Definitely Gotta Watch Wapner. Då känns det fruktansvärt skönt när fyra stycken fantastiskt vackra, engelska, sovrumsglåmiga unga män i Harrington-jackor och skarpa frisyrer (förutom den ena som ser ut som Janis Joplin) släpper singeln [I]Maybe Someday[/I]. Två minuter och nitton sekunder av spastiska trummor, packad körsång och indiepogo har redan fått dem att kallas nästa stora grej i varenda brittisk blaska, något som är lätt hänt om man döper sitt band efter en Morrissey-låt och därefter droppar oundvikliga influenser som ClashKinksOasisSmiths. Men så fort titellåten [I]Over the Counter Culture[/I] sprakar igång associerar jag till ett sundare Libertines och ja, [I]The List Goes On[/I] är en tuff ripoff på Jams [I]The Modern World[/I]. Precis som det anstår ett nytt förbannat band så är sångaren Preston egentligen inget vidare, men de använder blås, munspel och handklapp i perfekt samspel och melodierna och gitarrerna är alltid steget före. Tänk er dansaren Nijinski med en gitarr i handen, så säker är faktiskt akrobatiken i [I]The List Goes On[/I] och [I]Week In Week Out[/I]. [I]Talk Talk Talk[/I] skickar tankarna till en Billy Bragg som inte längre ser botten i flaskan och sen rasar den obligatoriska ska-kärleken över oss i [I]Little Bitch[/I]. Kanske är du mellan 27 och 40 och har under din livstid sett alla bleka karbonkopior på Paul Weller och hans moster och tänker "varför ett band till?" Eller så är du lika rastlös, liten och stroboskop som Tough Alliance och tycker att det känns toppen med ännu mer brittisk, aristokratisk ilska. Efter singeln [I]Maybe Someday[/I] byter tyvärr ballader och xylofon ut powerpunk och Prestons "love" och "hate" tatueringar har blivit gnuggisar. Tryckare och akustisk gitarr var ett mindre lyckat drag från Ordinary Boys och jag hoppas innerligt att de på väg mot toppen ger fingret till NME-prenumeranterna som kräver mer powerballader och Gwyneth Paltrow.