Miguel - War & Leisure

Sophie Winberg 00:00 1 Dec 2017

Miguels politiska uppvaknande färgar hans fjärde studioalbum. Det lätta och lyckliga soundet är fläckat med ansvarskänslor och förvirring på denna (ganska perfekt betitlade) platta och skickligt pendlar Miguel mellan lyckan i det lilla och ansvaret för det stora. Mellan Prince och Frank Ocean. Han tacklar det svåra i att leva sitt liv, med allt det innebär, i en värld där vi konstant möter lidande. Svårigheten i att fokusera på att styra sitt eget skepp i tider av större stormar.

Plattan vill mycket hela tiden. Resultatet är inte alltid så tajt som jag hade önskat och låtarnas andemening har en tendens att dränkas i mängden idéer varje spår är packat med. Undantag som Now är plattans höjdpunkter.

The Rock*A*Teens - Sixth House

Du är förlåten för att aldrig ha hört talas om The Rock*A*Teens, de var som bäst måttligt framgångsrika på den lokala Atlanta-scenen innan de la ned verksamheten för 16 år sedan. Men när de nu är tillbaka med intensiv och rejäl skramlig garagerock och med en frontfigur i Chris Lopez med febrig intensitet, kraftfull pondus och en rejäl dos självironisk humor finns det ändå anledning att låna dem ett öra. Särskilt Lady Macbeth oroar och övertygar.

Dirty Projectors - Lamp Lit Prose

Den sortens hipsterness som Dirty Projectors med sin distinkta Brooklynindie full av modern och dansbar elektronik för några år sedan var självaste sinnebilden av brukar ha kort hållbarhet. Men som få samtida band har Dave Longstreth upprätthållit en sådan status över åren, och när han nu återvänder med finns alla förutsättningar för en fortsättning på det.