Mabel - High Expectations

Sophie Winberg 00:00 8 Aug 2019

Den brittiska stjärnan Mabel må vara Neneh Cherrys dotter, men hennes opersonliga pop skvallrar inte om några släktband till det avslappnat coola och konstnärliga hennes mamma behärskar med lätthet.

23-åriga Mabel är extremt kapabel, men med denna typ av allmängiltiga musik och lättsmälta image riskerar hon samma öde som landsmaninnorna Rita Ora och Ellie Goulding, och kommer till slut få finna sig i att sjunga refränger på andra artisters låtar.

Det är omöjligt att inte jämföra Mabel med Dua Lipa - de två unga brittiska sångerskornas musik är ibland förvirrande lik - men tyvärr låter Mabels debut bara som en lång radda spår Dua Lipa ratat.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.