Kesha – Gag Order

Hugo Göthberg 12:00 19 May 2023

Med sin debut 2009 blev Kesha direkt en av decenniets absolut största popartister. Hon höll topplistorna i ett järngrepp och hennes flertalet hits har cementerat sig i musikhistorien som närmare mytomspunna partylåtar. Försök att gå till en klubb eller fest utan att höra Tik Tok eller Die Young, det är nästan omöjligt. Sen hände något, popartisten försvann från topplistorna och rampljuset skiftades från hennes musik till den mycket uppmärksammade rättsliga striden hon kom att ha mot sin tidigare producent Dr Luke. Med Gag Order, första albumet på tre år, intar Kesha åter igen sin topplats i popmusiken. Hennes röst och budskap är solklart. Den lättsamma och stämningshöjande radiopopen är borta. Denna gång är det rått, autentiskt och gjort med brinnande passion.

Produktionen på Gag Order är slående och dynamisk. Det är mörkare pop än vad man annars är van vid från Kesha. Hårda syntar, alt-pop, avskalade elektroniska beats som snabbt studsar mellan vackra hymniska stämmor och pratpartier i låtarna. Ja, det är minst sagt en eklektisk produktion och man hålls på tårna genom hela projektet. Inför albumsläppet har hon släppt några singlar och teasers, fristående gör dem inte mycket för lyssnaren, men i sammanhanget av resten albumet lyfter de. Gag Order kräver att du lyssnar från första låt till sista i en och samma sittning för att få den fulla upplevelsen. Det är ett starkt konceptuellt verk med tydlig röd tråd, låtarna flyger in i varandra och det är mer av en lång berättelse snarare än ett trettonspårigt album.

Berättartekniken och textinnehållet på projektet är imponerande. Hon spar inte på krutet, hon är arg. Hon kallar själv till exempel låten Only Love Can Save Us Now en ”desperat och arg bönesång” för när världen känns mörk och tung. I Fine Line finns flertalet anmärkningsbara textrader. ”This is where you fuckers pushed me, don’t be surprised if shit gets ugly” är en av de första raderna i låten och sen fortsätter hon att ge en inblick i hennes upplevelserna över de senaste åren. Ett långfinger till hela industrin och en mäktig låt som klart sticker ut på projektet (”There is a fine line between genius and crazy”, ”Spent my whole life trying to change what they’re saying about me”, ”But hey, look how much money we made off me”).

Det är ett fängslande och uppriktigt verk som inte faller offer för att platsa in i det som idag är mainstream. Kesha står rakryggat och levererar en karriärshöjdpunkt. Produktionen, hennes stämma, texterna, de perfekt placerade mellanspelen som tillåter till reflektion, allt platsar så väl ihop. Det är en unik musikupplevelse från ett popalbum för den som tillåter sig att sjunka in i det. Kesha imponerar verkligen och det känns som en briljant comeback när hon med Gag Order slår sig loss från alla tidigare fördomar och stämplar.