The Jayhawks

Patrik Forshage 10:45 10 Mar 2003
Ingen vågade väl hoppas på The Jayhawks längre? Vi har visserligen försökt intala oss - och Nöjesguidens läsare, skvallrar arkivet - att de båda skivor bandet fått ur sig under åttaårsperioden efter ledaren Mark Olsons avhopp har varit bra och gedigna, men egentligen har det fattats både gnista och låtar. Nu har ytterligare medlemsbyten decimerat Jayhawks till en trio, och sånt brukar inte innebära att dekisspiraler bryts. Men efter två månaders intensivt lyssnande och sökande efter eventuella svagheter är det bara att ge upp - [I]Rainy Day Music[/I] är inte bara lika bra som de tidiga storverken [I]Hollywood Town Hall[/I] och [I]Tomorrow the Green Grass[/I]. Den är till och med bättre. Producentparet Rick Rubin och Ethan Johns - med sig sina kombinerade erfarenheter från Johnny Cash, Ryan Adams och Crosby, Stills, Nash & Young - har släpat in Jayhawks i Buffalo Springfields gamla studio, och dessutom bjudit in gäster som Chris Stills, Matthew Sweet och Bearnie Leadon från Eagles. På det sättet får man ihop ljud som hade kunnat beskrivas som retro om vi inte visste att den sortens countryrock var evig och tidlös. Här finns detaljer som ett smäktande Flaco-dragspel i [I]Angeline[/I], och [I]Tailspin[/I] låter som en bortglömd Byrdsinspelning av någon okänd Bob Dylanlåt. Den som snöat in på västkustrock har inte bara en enstaka högtidsstund. De trestämmiga verserna i [I]Madman[/I] är Eagles rakt av, och på hela [I]Rainy Day Music[/I] gödslar The Jayhawks med stämsång som vacklar mellan Crosby, Stills, Nash & Young och Turtles. Det finns sämre platser att vackla. Men skicklighet eller sound har aldrig varit Jayhawks svaghet, på senare år är det låtmaterialet som inte räckt till. Den här gången är dock situationen en annan. Inledande [I]Stumbling in the Dark[/I] hade hedrat varje band, och den är ändå ett av skivans svagaste spår. Med fantastiska [I]All the Right Reasons[/I], [I]Save It for a Rainy Day[/I] och den förstummande refrängen i [I]Eyes of Sarah Jane[/I] har ett uträknat The Jayhawks rest sig och gjort ett album som kommer att bli klassiskt. Sanna mina ord.