Insecure Men - Insecure Men

Patrik Forshage 00:00 19 Feb 2018

Konformitet och återhållsamhet förväntar man sig visserligen inte när Saul Adamczewski från Fat White Family presenterar det parallella projekt han inlett tillsammans sin gamla skolkamrat Ben Romans-Hopcraft.

Men de tvära kasten mellan marscherande Glitter Band-rock, bossa, indie och loungejazz är så spretiga att det blir enerverande. Alla de gitarrer, synthar, blåssektioner, obefogade ljudeffekter och texter om Whitney Houston som duon och producerande Sean Lennon undan för undan lagt ovanpå varandra i tjocka lager i snart sagt varje låt bidrar i än större grad till arr känslan av övermättnad infinner sig redan efter bara inledningsspåren.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift