(Samlingsrecension med [B]Peter Nordahl Trio[/B]: An American In Paris)
Den som frågade ett svenskt popsnöre för fem-sex år sedan om vilka svenska jazzartister han/hon gillade fick möjligen Jan Johansson eller Lars Gullin till svar. I dag rabblar vem som helst upp en handfull samtida svenska konstellationer -- och för många runt 20 är det lika självklart att lyssna in ESTs nya som att kolla upp housekungen Jesper Dahlbäcks fullängdsdebut på Svek.Peter Nordahl lockar nog fortfarande en något mer nischad, eller i varje fall en något äldre publik. Det faller sig kanske naturligt med tanke på det material han gör: Gershwin, Kurt Weill och Billy Strayhorn. Men det finns en otrolig fräschör i materialet; en yster lekfullhet, som gör [I]An American In Paris[/I] till ett lika personligt som mångfacetterat album.Största problemet med albumet är väl att det ofrånkomligt hamnar i skuggan av ESTs makalösa [I]From Gagarin's Point of View[/I], trots att de båda egentligen är så långt från varandra som man kan komma. [I]From Gagarin's Point of View[/I] rör sig också över många epoker, från svensk folkviseton ända fram till konturerna av dagens dansmusikscen, men den gör det med en djärvhet och intensitet som är alldeles unik. Det svänger, hårt -- och det kryper under huden, mjukt men obevekligt, styrt av en lika sträng som finessrik dramaturgi. I titellåten låter de den storögda skönhetsupplevelsen närmast upplösas i svävande tyngdlöshet, medan de i spår som [I]Dodge the Dodo[/I] är direkt högexplosiva, i rytmiska fyrverkerier som de inte varit mäktiga tidigare. Det är en trio som står på tre enormt starka ben och på det här albumet ställer sig alla, inte bara han med bandannan, stolt i rampljuset; förvissade om att de har något alldeles eget att erbjuda.När lyxboxen [I]Miles Davis Quintet 1965-1968[/I] kom ut i somras konstaterade min vän Lennart att "när man hör sådant här undrar man varför man över huvud taget ska lyssna på jazz som är gjord efter -68". Det är när man hör album som Esbjörn Svenssons Trios nya som man får svaret på det.