Fews – Means

Sara Berg 00:00 21 May 2016

Fews är ett nytt amerikansktsvenskt projekt bestående av bland andra David Alexander, mer känd som lo-fi-elektroniska Summer Heart, och Frederick Rundqvist från Sameblod. Det låter inte som något de båda gjort tidigare, detta är stökig men melodisk postpunk med inslag av The Drums hetsigare låtar, Interpol och Bloc Party. Samt en del psyk och någonting brittiskt. Bäst är det när fokus ligger på sång med slyngelkänsla och ett nästan Lust for Youth-aktigt mässande, i övrigt blir soundet lätt för likartat, med snabba, snärtiga trummor och uppmärksamhetskrävande gitarrer. Allra finast är rockjangliga Zlatan, kanske det svenskaste man kan döpa en låt till just nu.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.