Evergrey - The Atlantic

Christoffer Bertzell 00:00 4 Feb 2019

Få saker beskriver Evergreys musik sedan line-up-comebacken 2014 med Hymns of the Broken så väl som det mörka och kalla havet. Det inre vemodet har varit en grundpelare i bandet sedan deras begynnelse och således är få titlar så metaforiskt passande som The Atlantic. Inget fan kommer att bli besviken på detta album, då det är stöpt i samma stiliga form de senaste två albumen har, men här har dock göteborgarna dragit upp attacken i sin mörka progressiva metal. Det är en förnyad attack som för med sig en välmående aggression i deras annars väldigt melodiskt balladbottnade verk. Många skulle irra bort sig på öppna vatten och hård vind, men det är här Evergrey har sin hamn.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.