Enforcer - From Beyond

Christoffer Bertzell 00:00 28 Feb 2015

Arvikas Enforcer är som tidsgjutna för den rådande retrovågen inom metal. Deras energi blåser liv i den furiösa kraft det tidiga 80-talets genredefinierande album Kill ém All, Too Fast for Love och Melissa besitter. Det är ett tidlöst sound som strävar långt bort från den nutida polerade produktionen, lika mycket ett förvaltat historiearv som en motvikt till hårdrockens invanda spår. Bandet vågar nu förlita sig mer på deras förmåga att skapa mystik och sväng än att bara köra på i 100 knyck. Utvecklingskurvan är spikrak och de tar med varje platta ett kliv närmare sitt stora erkännande. Det kommer snart.

Jonas Lundqvist - Dubbla Fantasier

Jonas Lundqvist har funnits på svenska musikscenen i snart 20 år. Med olika soloprojekt och som trummis i Bad Cash Quartet. Hans nya skiva Dubbla fantasier är vad jag skulle kalla vuxen tonårspop. Det är fina melodier, glatt och enkelt. Med Jocke Åhlund ( Teddybears och Les Big Byrd) som huvudsaklig producent låter det onekligen bra.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.