The Detroit Experiment

14:24 30 Apr 2003
På bakgårdar i skuggan av Motown förde skivetiketten Tribe Records och tidningen Tribe Magazine ("Detroit's first black awareness magazine") under 70-talet en sjudande men illa distribuerad tillvaro. Varken Tribe-kollektivets skivor eller tidningar nådde särskilt långt utanför Michigans statsgränser. Artisterna försörjde sig istället som frilansmusiker i Motown-stallet eller åt jazzgiganter som Sun Ra och Charlie Parker. Nu 30 år senare återuppstår Tribes anda, anförd av kärnmedlemmen Marcus Belgrave. Tillsammans med musikerbekanta från konstellationer av kring Tribe Records och Sun Ra intog han i januari 2002 Detroitstudion White Room under översyn av jazzens egen George Jetson -- technolegenden Carl Craig. Funkadelics keyboardist Amp Fiddler är redan en modern legend inom techno och hiphop. Här medverkar han bland annat med en utlämnande solotolkning av Stevie Wonders [I]Too High[/I]. Bennie Maupin, bekant från Headhunters och Miles Davis [I]Bitches Brew[/I] dyker upp jämte Karriem Riggins, trumvirtuos från hiphopgruppen Slum Village. Skivan är ingen genomgubbig affär; violinisten Regina Carter och pianisten Geri Allen framför tillsammans sakrala [I]There is a God[/I]. Ett av få stycken som står sig på egna ben utan Carl Craigs omfattande elektroniska renovering av det studioinspelade materialet. Undrar varför Tribe-grundaren och spirituelle trombonisten Phil Ranelin inte medverkar på [I]The Detroit Experiment[/I]? Nåja, det är nu inget att hålla sig vaken över på nätterna. Ännu mindre med den sköna sängfösarfunken i Marcus Belgraves [I]Space Odyssey[/I].
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner