Daniel Romano - Finally Free

Tina Rosenfink 00:00 30 Nov 2018

Cowboyhatt. Röka cigarett med tummen och pekfingret. Prata sig ur problem med lagen. Det är några saker som jag vill tro beskriver Daniel Romano. Finally Free är hans senaste släpp och det är en mångsidig och personlig skiva som framställer Romano som lite illavarslande. Romano utstrålar en viss Ted Bundy-vibb - det vill jag egentligen inte säga för det känns elakt att jämföra en musiker med en seriemördare. Men det jag försöker säga att han lockar in oss i en falsk trygghet om att den här skivan är som vilken skiva som helst, men bakom de nio låtarna gömmer sig ett spännande äventyr som nödvändigtvis inte vill oss gott. Lyssna på The Long Mirror Of Time och sveps med i en riskabel eskapad.

3 Visa kommentarer (3)

Dagens julskiva — RuPaul

Under december åtar sig Nöjesguidens recensenter det otacksamma jobbet att välja julskivor åt omvärlden. Och se - någon mandel gömmer sig faktiskt i den gröten.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.