Daniel Caesar – Case Study 01

levi hielle-bergstrom 00:00 10 Jul 2019

Daniel Caesars debutalbum Freudian slog hål på föreställningen om att kanadensisk r'n'b behöver vara mörk, bastung och full av drogreferenser. En föreställning som The Weeknd hade byggt upp åren innan. Den sansade och souliga debuten blev både grammisnominerad och hyllad av en enad kritikerkår, vilket visar hur väl hans nya grepp på den alternativa r'n'bn mottogs. Om Freudian var ett försiktigt och smakfullt närmande till genrens klassiska teman så är Case Study 01 ett mindre moget försök att hävda sig.

Case Study 01 rör sig framåt på ett relativt monotont sätt. Ibland är det nästan svårt att skilja låtarna från varandra. Lena körer, plockande gitarrer och falsetter blandas och mitt i allt så står Caesars nyfunna och något krystade behov av att hävda sig ut. Hans beskrivning av sex på ett piano på Open Up ger hela låten en obehaglig känsla. Vad som förmodligen var menat som något romantiskt slår fel och hans återkommande sexuella anspelningar känns mer gymnasiala än freudianska. Brandy gör Love Again till albumets bästa låt med sin mörka och varma stämma.

Case Study 01 är ett milt album som saknar riktiga höjdpunkter. Även om det är svårt att hitta en rent av dålig låt så är det omöjligt att bli exalterad. Det är också svårt att inte störa sig på Caesars texter. På Cyanide sjunger han “It’s you baby girl I’m trying to breed/ I’m not a monster/ I’m just a man with needs”, vilket får mig att undrar vad som hände med den inkännande och eleganta Daniel Caesar som presenterade sig på Freudian.