Crematory - Oblivion

Christoffer Bertzell 15:04 15 Apr 2018

Nyligen deklarerade tyska Crematory att ifall deras fans inte lyfte på arslena och köpte biljetter till deras turné så skulle de vara tvungna att lägga ner. Och det är nog inte en så dum idé. Fram till millennieskiftet när deras death metal korsats över till en melodisk goth metal hade de fortfarande relevans, sedan följde en fyra år lång paus och så borde det ha fortsatt. Denna gothindustriella hybrid som existerar i dag är en blek kopia av det gamla bandet. Låtarnas platta formula består av hejdlöst uttjatade staccatoriff eller ackordplöjande med ofta pinsamt fraserad growl som toppas med rensjungna refränger i fantasilös power metal-vibe. Det duger inte och har inte gjort det på länge.

The Rock*A*Teens - Sixth House

Du är förlåten för att aldrig ha hört talas om The Rock*A*Teens, de var som bäst måttligt framgångsrika på den lokala Atlanta-scenen innan de la ned verksamheten för 16 år sedan. Men när de nu är tillbaka med intensiv och rejäl skramlig garagerock och med en frontfigur i Chris Lopez med febrig intensitet, kraftfull pondus och en rejäl dos självironisk humor finns det ändå anledning att låna dem ett öra. Särskilt Lady Macbeth oroar och övertygar.

Dirty Projectors - Lamp Lit Prose

Den sortens hipsterness som Dirty Projectors med sin distinkta Brooklynindie full av modern och dansbar elektronik för några år sedan var självaste sinnebilden av brukar ha kort hållbarhet. Men som få samtida band har Dave Longstreth upprätthållit en sådan status över åren, och när han nu återvänder med finns alla förutsättningar för en fortsättning på det.