Buddy & Julie Miller — Breakdown on 20th Ave. South

Patrik Forshage 00:00 25 Jun 2019

Förväntningarna på det äkta parets första gemensamma album på tio år är höga, och de infrias med råge. Att kalla det ett duettalbum är dock inte riktigt rätt, trots att duetter finns och trots att Buddy Millers röst hörs starkare än hustruns i Secret och Spitting On Fire

För sanningen är att Breakdown on 20th Ave. South egentligen på alla sätt är Julie Millers album. Hon har skrivit alla låtar (och 50 till, av nödvändighet), och väntat otåligt på att Buddy Miller ska frigöra sig för alla sina åtaganden med Robert Plant, Emmylou och Steve Earle, för att nämna några, och ta sig tid med sin närmaste. I’m Gonna Make You Love Me, kräver hon, och sanningen är Buddy Miller sällan kommer till sin rätt bättre än vid sidan om sin hustru.

Sångerna här har uppstått ur Julie Millers fysiska och psykiska ohälsa, rättframt proklamerad redan i det inledande titelspåret, och hennes karaktäristiska röst - trasig och naket desperat i stilla ballader som Unused Heart och Everything Is Your Fault och stenhårt kompromisslös i hårda Underneath the Sky (och ännu mer i en närmast punkig livetagning av You Make My Heart Beat Too Fast som bonusspår) - är ärligare än de flesta. Att hon fortfarande inte är en av americana-världens mest ansedda musiker beror enbart på andras sorgliga förbiseenden.