Recensioner

Darin - Tvillingen

Efter Så Mycket Bättre gjorde Darin en 360 - gissningsvis insåg han att han inte hade råd att inte släppa musik på svenska. Fjärilar i Magen sålde platinum 2015, och nu kommer hans andra svenskspråkiga album släppt på det egna bolaget.

KYGO - Kids in Love

Norska Kyrre Gørvell-Dahll tog sitt artistnamn KYGO från sin inloggning till skol-intranätet och sen var han igång. Avicii tog honom under sina armar och två år senare spelade han på olympiska spelens avslutningsceremoni. Nu följer han upp sitt debutalbum Cloud Nine med Kids in Love - en av de visuellt fulare plattor jag sett på länge. Musikaliskt är det välproducerad EDM packad med gästvokalister och redo att på löpande band släppas som singlar.

BC Unidos – Bicycle

Ibland när starkt profilerade musiker från olika riktningar sammanstrålar blir effekten inte den avsett sprudlande och nyskapande utan tvärtom. Markus Krunegård och Patrik Berger har visserligen hängt en hel del genom åren, men då som låtskrivare eller under Markus egen flagg. När deras mer jämlika projekt BC Unidos sjösätts är det märkligt anonymt, som att ingen av huvudpersonerna velat färga av sig för mycket eller ta plats.

Mavis Staples - If All I Was Was Black

If All I Was Was Black, funderar Mavis Staples, men naturligtvis är hon så mycket. Hon är funkigast, till att börja med. Hon är känsligast och tuffast, mest dynamisk. Hon är hetast och mest närvarande. Hennes groove är oantastlig, hennes sväng är mäktigt, hennes röst har inga skavanker. Mavis Staples är unik. Hon är bäst, fortfarande. Allt det är hon, och mycket mer. Hon är också nästan 80 år gammal.