"Rumptrenden" och andra fall där pinsamma medier upptäcker nya saker

Parisa Amiri 14:25 25 Sep 2014

Den plötsliga ambitionen hos traditionella morgontidningar och magasin - ovan DN - att bevaka trender och upplysa sina läsare kan inte kännas som annat än att de har upptäckt vilken tidsålder vi lever i alldeles för sent. Just DN skrev häromdagen om Miley Cyrus, Nicki Minaj OCH hänvisade till skvallersajten TMZ på en och samma dag. Inväntade undergången efter att ett antal redaktörer uppenbarligen gått på en kurs om hur de ska lyfta sin sajt. 

Den ofattbart aningslösa och omotiverade artikeln som numrerade höstens trender och där utsåg de platta skorna i allmänhet och de otroligt uttjatade Birkenstocksen i synnerhet måste - detta numreras för att följa greppet - 1. inte ha haft årstiden i åtanke? 2. inte vistats utanför sitt frilansarhem på väldigt, väldigt länge. 

Men det är inte det värsta exemplet. 

Vogue upptäcker rumpan. Men först efter att Miley Cyrus fått äran för twerken, Iggy Azalea dansar till "Booty" i videon med Jennifer Lopez och att Taylor Swift ironiskt twerkat bredvid afroamerikanska kvinnor i videon till sin låt "Shake it off"?

Den här sortens fullständigt distanserade, historielösa och ignoranta artiklar blommade givetvis upp även här i Sverige efter Vogue. Valerie Kyeyune Bäckström skriver som tur är här på Nöjesguiden.se den här veckan om att rumpdebatten blivit ett vithetsinception, läs det här! Ren njutning. 

Fler blogginlägg från Parisa Amiri