Wet City Spirits tar med spriten till Auktionsverket

Redaktion 16:26 17 Feb 2025

Vad gör man när man har gjort öl sedan 2012 och vill bredda sig en aning? Man startar destilleri så klart.

Text: Ritaj Arnaout

Wet City Spirits föddes 2021 efter att gänget bakom Beerbliotek hade konstaterat att de ville göra sprit också. Redan första året blev deras gin Amicitia Organic Dry Gin och Ombibulous Organic Gin belönade med guldmedalj i klassen ekologiskt gin, i en tävling som hölls av branschtidningen The Spirits Business. Vi passade på att ställa några frågor till Viktor Lorén, som svarar på vår enket för både Beerbliotek och Wet City Spirits.

Vad inspirerade er att starta ett destilleri i Göteborg, och hur speglas staden i era produkter?
– 
Vi älskar all form av dryck, inte bara öl, så då ville vi destillera också. Våra produkter har en tydlig känsla av Göteborg, allt från Kusten Organic Aquavit med sockertång från kusten här utanför till Amicitia Organic Dry Gin med havtorn som växer strax norr om stan.

Vad tycker ni är den största skillnaden mellan att skapa sprit och öl när det gäller kreativitet och hantverk?
– 
Så stor skillnad är det kanske inte. Vi försöker att hitta nya saker på båda företagen.

Om vi bara fick testa en av era spritsorter på mässan, vilken skulle ni rekommendera och varför?*
– 
Om jag får lov att välja så dricker vi Valére, vår Navy Strength Gin. Den är fylld med bergamott och destillerad med bivax för en rundare känsla när vi dricker den.

Vad är den största utmaningen med att tillverka hantverkssprit, och hur tacklar ni den?
– 
Den största utmaningen är att synas och vara aktuell, samma som för Beerbliotek. Vi försöker att vara aktiva på mässor och i sociala medier samt på events.

Vad är nästa stora grej för Wet City Spirits under 2025? Några spännande nyheter eller samarbeten på gång?
– 
Nästa stora grej är snart i lås, men jag kan inte avslöja något om det än... Vi älskar att samarbeta med folk, och vi kanske kikar på ett eller två nya projekt i år... luddigt svar, haha.

 

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
0 Kommentera

Fler artiklar

Rocket Brewing utforskar svenska råvaror

Malmös Rocket Brewing Company kallar sitt bryggeriupplägg för "lågteknologiskt".
 
Och med det menas att mycket av produktionen är väldigt "hands on" och att råvarorna till så stor del som möjligt är lokala. Bryggeriets motto är "Människogjorda öl" och det låter definitivt som något vi kan gå ombord med. Den 8 mars träffar vi dem på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg.
 
Text: Ritaj Arnaout
 
Rocket Brewing har haft en spännande resa – vad har varit den största höjdpunkten hittills?
– Det har varit riktigt intressant att utforska vad svenska råvaror kan göra tillsammans med spontan jäsning, malt och frukt tillsammans.

Rocket Brewing utforskar svenska råvaror

Malmös Rocket Brewing Company kallar sitt bryggeriupplägg för "lågteknologiskt".
 
Och med det menas att mycket av produktionen är väldigt "hands on" och att råvarorna till så stor del som möjligt är lokala. Bryggeriets motto är "Människogjorda öl" och det låter definitivt som något vi kan gå ombord med. Den 8 mars träffar vi dem på Nöjesguidens ölmässa i Göteborg.
 
Text: Ritaj Arnaout
 
Rocket Brewing har haft en spännande resa – vad har varit den största höjdpunkten hittills?
– Det har varit riktigt intressant att utforska vad svenska råvaror kan göra tillsammans med spontan jäsning, malt och frukt tillsammans.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!