SVT har fått sin egen Skurt

10:41 26 Jul 2005
[B]Det finns en blond liten[/B] tv-raggare som är på väg att befrukta din dotter. Han kallar sig Peter Settman och har ett produktionsbolag med det olyckliga namnet Baluba. Christina Jutterström äter ur hans hand. Han skulle få ringa i Jarl Kulle-klockan på nyårsafton. Han skulle bara behöva plocka upp luren. Han är på väg att ta över ditt vardagsrum. Han har just klarat av att leka korsord framför miljoner svenska tittare. Hur säljer man in idén att lösa korsord på bästa sändningstid i tv? Jag vet inte. Jag vill inte tänka på det. Sommaren är nu tack och lov snart över. Men bara för att Peter nu ska få gå loss på en ännu en tv-blockbuster och börja skoja med oss med två flyglar och en mikrofon. Ja, han leder programmet [I]Så ska det låta[/I]. Jag såg programmet en gång och bedömde det ha lika hög kvalité som mjukporrfilmer från Tyskland där nakna flickor poserar med trädgårdsslangar och gitarrer. Vad är fascinationen med att skoja med två flyglar? Vad är fascinationen att lösa imbecilla ordgåtor? Leka i tv, försöka vara lustig och sedan skicka en faktura? Jag vet inte. Var finns stoltheten i det? Jag blir generad av blotta tanken av att ringa Christina och fråga. Tänk att få se ett intelligent underhållningsprogram i SVT någon gång. Men skulle någon tillåta det? Skulle någon unna mig den glädjen? Jag ser framför mig en tv-värld där allt blir en sketch med Baluba-Peter, TV4-David, TV4-Peter och ZTV-Shan. De delar alla kontor. Tillsammans med en kille som heter Mårten. De planerar att ta över ditt massmediala liv. Allt startade med att Baluba-Peter gjorde succé under ett föredrag då SVT höll öppet hus. Peter bar en propellerkeps och "talade så att alla förstod". SVT gillar när "folk talar så att alla förstår". Folk skrattade. Folk tyckte Baluba-Peter var rolig. I epilogen smickrade han Helena Stålnert. Baluba-Peter vet att smicker är populärare än kvalité. Baluba-Peter är SVT:s Skurt om ni så vill. I en intervju i Svenska Dagbladet berättar han att hans favoritutrymme är tvättstugan och att han är på väg att köpa en mangel. Att public service och folkbildning ligger i händerna på en person vars favoritutrymme är en tvättstuga och som längtar efter en mangel är häpnadsväckande. Och det är naturligtvis upp till er, men vill ni undvika att ert första barnbarn benämns Baluba borde ni alla komma ner till Sveriges Television ikväll, skriva på en liten lista, måla plakat och bryta upp gatsten. Vi ses under fanorna.
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!