För två år sedan satt jag på ett tåg just norr om Hudiksvall och darrade. Jag hade just förköpt en spelkonsol som jag redan väntat på i två år och detta för nästan två tusen kronor. Jag visste ingenting om företaget som gjorde den och hade ingen aning om vilka spel den skulle lanseras med. Men jag visste ett par saker: Den hette Playdate, den var otroligt snygg - och den hade en vev.
Två år senare ligger den i min handflata. Pandemiförseningar, halvledarbrist, batteristrul - ja allt som kunde gå fel har gått fel. Men nu är den äntligen här. Den Teenage Engineering-designade maskinen är knappt större än en handfull men den är till brädden fylld av charm. Allt är enkelt men smart (och snyggt!) utformat. Spelen, som vem som helst med tillgång till en dator kan utveckla, är fantasifulla, knasiga och spretiga. Det finns höjdpunkter (som cykelspelet Grand Tour Legends och snowboardspelet Carve Jr) men också gott om missar. Veven är, trots att den sitter allt annat än gömd på konsolens högra kant, central. Playdates i särklass sämsta drag är tyvärr också en sak som är svår att blunda för: dess skärm. Den är svartvit och känns i rätt ljus både snabb och högupplöst. Men det är just det. Eftersom konsolen saknar bakbelysning måste du alltid se till att ha en extern ljuskälla som lyser upp skärmen åt dig. Det är inte alltid ett problem - men det är begränsande.
Playdate är en spelmaskin som har tydliga brister, inte minst priset, men samtidigt en unik gimmick. Det är en vacker pryl som för de flesta kanske inte blir mer än en prydnad i hyllan. Men för den som vill kan det också vara en möjlighet att lära sig göra sina egna spel. För mig är Playdate precis vad jag vill att spelmediet ska vara: vågat, konstigt, inspirerande och inbjudande.
Pris: 2000 kr (leveranstid oklar)