Nasim Aghili, regissör och manusförfattare till Europa, Europa. Foto: Saga Berlin
Reva-projektet, diskrimineringen av romer, vräkningen av utsatta migranter i husvagns- och tältläger, tonårsgäng som kastar stenar och glasflaskor mot tiggande rumäner. Jag gissar att ur det där mörkret som kan falla inuti en i mötet med någon av de människor som sitter utanför tunnelbanenedgångar, med filtar mot betongen och pappmuggar framför sig, växte viljan att sätta upp pjäsen Det dåliga samvetet.
”Jag skäms över att vara en del av den här tiden. Det finns olika världar i Stockholm: en där någon sitter på Nytorget och delar åsikter på Facebook, och en annan där någon inte får plats på härbärget. Personligen känner jag att det är mitt fel, att det är allas vårt fel”, säger regissören Erik Magnusson som sätter upp dokumentärpjäsen som utforskar samvetet och ansvaret inför tiggare och hemlösa. Den har urpremiär på nyskrivetscenen Dramalabbet den 9 maj och bygger på intervjuer med hemlösa, socialarbetare, präster och politiker.
Till och med den 4 maj kan du på Teater Alma även se förra årets dramatisering av Fredrik Reinfeldts bok Det sovande folket, där skådespelarna delar scen med två människor som lever i hemlöshet och kriminalitet.
Och i sommar vill konstgruppen Ful och bandet The Knife vända den politiska blicken med hjälp av voguing, tårtor, nyskriven musik, kärlek och beundran. Deras migrationspolitiska och anti-nationalistiska kabaré Europa, Europa, skriven och regisserad av Nasim Aghili, hyllar alla de som ”trotsar kameror, livsfarliga vatten, taggtråd, polisiärt våld och kompakt politiskt motstånd och tar sig över Europas allt mer bevakade yttre och inre gränser”. Urpremiär den 1 juli under valårets politikervecka i Almedalen, men förhoppningsvis drar turnén sedan fram rakt igenom Stockholms dåliga samvete.
Bäst just nu
1. Jag minns dig som du var då
Malin Hellkvist Sellén, Kulturhuset Stadsteatern, premiär den 3 maj
Minnen, människor, platser, relationer, händelser, föremål. Koreografen Malin Hellkvist Sellén intresserar sig i sitt nya verk för saker som människor håller fast vid och inte kan släppa taget om. Då gör jag också det.
2. Lammungarnas fest
Unga Klara, till och med den 29 maj
”Ungdomar möter så mycket på tv och i samhället som är så … fejk. Teater här är här och nu, vi pratar om angelägna saker där ungdomarna får vara med och tänka kritiskt och reflektera”, sa Ardalan Esmaili när jag i Nöjesguiden nummer 3 frågade varför teatern på Unga Klara är viktig. Han spelar varulven i Unga Klara-skaparen Suzanne Ostens sista uppsättning som konstnärlig ledare där. Hon har gjort en vansinnig, påfrestande, obehaglig och underbar gotisk fest till grande finale av brittisk-mexikanska Leonora Carringtons surrealistiska drömspelsorgie från 1940-talet. Här och nu, och aldrig fejk.
3. Djungelboken
Kulturhuset Stadsteatern, till och med den 14 juni
Den fortsätter att förföra, underhålla och boxas i magen – klassikerförvandlaren Alexander Mørk-Eidems version från 2007 av Rudyard Kiplings äventyr som har fått nypremiär. Igen. I den postapokalyptiska storstadsdjungeln på Sergels torg år 2107 utspelar sig återigen en svängig familjeföreställning om identitetspolitik, rasism och kapitalism.
4. Gorkij Park 2
Gunilla Heilborn, MDT, premiär den 4 maj
Koreografen och filmskaparen Gunilla Heilborns verk ges som preview på MDT (för att sedan få premiär på Göteborgs Dans- & Teaterfestival den 14 maj). Koreografi och text har hon skapat tillsammans med bland andra Kristiina Viiala, Johan Thelander och Henrik Vikman.
5. Till Julia
Moment teater, premiär den 12 april
Det ska bli spännande att se Josefin Ankarberg, som stått på scen i flera produktioner på Moment, regidebutera. Det gör hon med Margareta Garpes pjäs från 1987 om en mamma och en dotter med en komplicerad relation.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2014.