Tidigare mättes ofta framgång i att vi hade ett jobb som gav en bra lön som i sin tur gav möjlighet att köpa hus och bil. Det synsättet gäller inte längre bland yngre generationer. Enligt amerikansk forskning är det sällan som exempelvis generation Y köper hus. Eller dyrare saker överlag. Bland yngre generationer handlar det om att hyra eller låna.
Nya mått på framgång
Nyare generationers värderingar är inte desamma som föräldragenerationen har. De mått som har gällt för att visa framgång är inte längre aktuella. Yngre generationer anser bland annat att en framgångsrik person köper inte hus eller bilar, han eller hon hyr för de har råd.
Visst kan det handla om att de inte har råd eller inte är bekväma med att låna pengar. Men det handlar mer om andra värderingar, samt att de hellre investerar sina pengar i resor och upplevelser.
Arbetar inte för trygghet
Yngre generationer strävar inte heller efter att ha en trygghet vad gäller jobb och boende. Det här är en generation som har vuxit upp med att vara uppkopplad på nätet. De jobbar och samarbetar gärna med andra personer i startup-projekt. För är det något den yngre generationen kan så är det att söka information och kunskap för att starta ett företag.
Generation Y vill ha en ekonomisk frihet och flexibla arbetstider för de vill kunna ta med sig sitt jobb när de ger sig ut på sin nästa resa för nya upplevelser. Antalet entreprenörer som startat upp olika företag är enormt i den här gruppen. Tryggheten kommer inte i att ha ett fast jobb år ut och år in. Den kommer från insikten att kunna skaffa sig en ny inkomstkälla om en går förlorad.
Materiella ting har inte samma värde
Tendensen är att yngre personer undviker att äga för mycket och för dyrbara saker. En bil kostar pengar och står större delen parkerad. Då är det bättre att boka en taxi eller Uber, eller kanske samåka. Ett annat alternativ som är populärt är att samäga en bil i en bilpool. Oavsett vilket alternativ du tittar på så blir det i längden billigare än att köpa en egen bil.
Ser vi till att köpa sommarstuga är resonemanget likadant. Om du ett sommarhus kommer kravet att använda det och det innebär att du spenderar din lediga tid på samma ställe. Inga nya upplevelser, inga resor till okända platser.
Därför anser yngre generationerna att köpa hus blir en "fotboja". Det blir svårare att dra upp bopålarna om de vill flytta. Hyr de är det bara att säga upp kontraktet när de får chansen till ett jobb på annan ort eller utomlands.
Vad är det då de yngre investerar i?
Ett enkelt svar är upplevelser men det har en djupare innebörd. För det ligger en strävan i att leva till fullo, att skaffa sig livsupplevelser som aldrig går förlorade.
- Upplevelser ger ett större välbefinnande än att köpa prylar.
- Talesättet att prylar kan inte göra dig lycklig stämmer in på den här generationen.
- Det finns även en strävan efter en frihet att kunna välja och inte vara bunden.
- Resor skapar nya möten och social interaktion gör ofta människor mer nöjda med livet och lyckligare.
Därför spelar sociala media en stor roll för yngre generationer och är ett verktyg som är viktigt. Inte bara för att dela vad de har upplevt. Utan även för att få inspiration från andra personers upplevelser. Det pratas sällan om vem som äger vad och hur mycket det kostade. Däremot delas både bra och dåliga upplevelser från resor eller upplevelser.
Investerar i aktier och har kontroll
Men med det sagt så skapar vi nästan en bild av en ny flower power-generation som inte är seriösa. Så är dock inte fallet. Den här generationen är mycket väl medvetna om vikten av att investera pengar och att få dem att växa. Om inte annat märktes det under pandemin då generation Y var de som ökade sitt sparande och sina investeringar mest. De är inte heller främmande att satsa på Bitcoin och andra nätvalutor.
Kom ihåg, det här är en generation som vet hur de ska söka rätt på saker på internet. De kan jämföra allt från priser på AirBnB och valutakurser till att hitta rätt låneförmedlare där det går att jämföra lånevillkor. Till exempel Likvidum är en låneförmedlare som jämför lån från flera olika långivare. För även om den här generationen inte lånar till ett hus som ska betalas av på de närmsta 50 åren finns det både upplevelser och startup-projekt som kan behöva finansieras.